Full version: Hund+ barn..
Magnus G
Hej alla.

Har en liten undran som jag och min gravida hustru har pratat och funderat en del över. Det är så att vi väntar barn nu i juli och vi tycker att vår hund har börjat bete sig annorlunda. Hon är fysiskt pigg men hon har blivit "låg".
Vi tycker oss tro att hon vet vad som är på gång och att hon kanske kommer att bli bortglömd. Har Ni några erfarenheter när det kommer till hundar och 1:a barnet.
Vad ska vi tänka på förutom att inte glömma bort vår tik, vilket i och för sig är omöjligt då hon har varit med oss i över 10 år.

Väntar på era svar och erfarenheter..

MVH Magnus G smile.gif
AnitaO
Jag har aldrig haft små barn och hund samtidigt själv.
Men just det du berättar att hunden har förändrat sitt beteende har jag ofta hört från gravida.
Hundar är ju experter på dofter och kroppsspråk, så dom känner ju att det är något med matte som inte är som vanligt.

Egentligen tror jag själv att man kan behandla hunden på liknande sätt som man gör när barn får syskon.
Där kan det ju lätt bli lite svartsjuka.
Man gör dom delaktiga så gott det nu går i alla fall.
Om det är möjligt kanske hunden kan få vara med vid ammning t.ex.
Och att man "pratar" med hunden samtidigt som man håller på med barnet.
Åsa, mälardalen zon 2
Japp hundarna måste få vara, med de hundar som jag känner till har blivit ett problem är de hundar som schasats bort eller stängts in i ett annat rum.

Själv delade jag allt med farmor och farfars pudel när jag var nyfödd, morsan satt med mig på ena armen och hunden på andra när vi var där och hälsade på, vid blöjbyte fick alla låtsas byta på hunden också, den hunden var inte det minsta svartsjuk.
ester
CITAT (Magnus G @ 23-05-2006, 12:35)
Hej alla.

Har en liten undran som jag och min gravida hustru har pratat och funderat en del över. Det är så att vi väntar barn nu i juli och vi tycker att vår hund har börjat bete sig annorlunda. Hon är fysiskt pigg men hon har blivit "låg".
Vi tycker oss tro att hon vet vad som är på gång och att hon kanske kommer att bli bortglömd. Har Ni några erfarenheter när det kommer till hundar och 1:a barnet.
Vad ska vi tänka på förutom att inte glömma bort vår tik, vilket i och för sig är omöjligt då hon har varit med oss i över 10 år.

Väntar på era svar och erfarenheter..

MVH Magnus G smile.gif

En tik som älskar matte?

När jag var höggravid blev den ena av mina två tikar skendräktig trots att det inte alls var dags för det. Hon hade mjölk, hon blev gnällig, deprimerad och till slut agressiv mot familjens andra djur. Ingen tilläts att komma mellan mig och den skendräktiga tiken. Vi fick ha henne instängd i hallen och rådfrågade veterinär om huruvida vi var tvugna att ta bort henne. Veterinären svarade att det var vanligt. I hundflocken måste minst en tik till ha mjölk när alfa-tiken ska valpa. Utifall att något händer henne. Valparna är hela flockens angelägenhet.

Så snart vi kommit hem från BB gick det över. Som över en natt! Och hon är vår lilla dotters bästis!!! wub.gif
kerstin z5-6
Låt henne sniffa på baby direkt ni kliver innanfördörren -berätta om ny flockmedlem " o låt tiken vara med .. snart är de bästisar smile.gif
Gick fint med Sammy 11 år då -en knagglig höft-ond sur Samojedherre smile.gif
Bergstedt
Jo då - visst vet hunden att du är med barn!

Ta det bara lugnt och ha lite sunt förnuft så kommer allt att funka fint! Mina bägge söner är uppfödda på Doggy och numera (6 & ( år gamla) kan de mer om hundar än de flesta vuxna utan att vara överdrivet intresserade.
Ramoth
Magnus är knappast gravid laugh.gif , men däremot hans hustru tongue.gif

Hade själv hund som barnvakt och bästis när jag var liten.
Gick bevisligen bra biggrin.gif
pejori
har aldrig haft problem med hund/barn... smile.gif
jag tog visserligen till rätt så drastiska metoder när jag kom hem med barnen. wub.gif wub.gif
jag lade helt sonika mitt barn på golvet och lät hunden undersöka henne/honom....(obs!!! endast pålitliga hundar) under överinseende av mej. smile.gif
hunden var också alltid med vid byte av blöjor och amning wub.gif wub.gif
ingen svartsjuka där, utan jag fick en pålitlig barnvakt...(en collie) wub.gif wub.gif
mulle
Och jag är också uppvuxen med en collie som barnvakt... wub.gif
Mulle
pejori
CITAT (mulle @ 24-05-2006, 12:33)
Mulle

finns inget bättre smile.gif smile.gif wub.gif
Ramoth
CITAT (pejori @ 24-05-2006, 12:35)
Mulle

Det skulle väl vara en boxer då wub.gif
mayababy
CITAT (Ramoth @ 24-05-2006, 15:20)
Mulle

eller en schäfer eller två wub.gif wub.gif
pejori
CITAT (mayababy @ 24-05-2006, 16:17)
CITAT (Ramoth @ 24-05-2006, 15:20)
Mulle

eller en schäfer eller två wub.gif wub.gif

det går bra det med... laugh.gif
Anki på Öland
En kungspudel som mina båda barn är uppvuxna med gick också alldeles utmärkt.
Anki
Bodenblomman
Jag tror att hundarna oftast ser och känner på sig att man inte riktigt orkar lika mycket som förrut. Jag tror inte att de vet vad som komma skall men känner absolut av att matte är förändrad. Gör inte så stor grej av det för då kan hunden bli misstänksam över varför ALLA beteer sig som de gör. Var som vanligt (så gott det går när man är gravid smile.gif ) och låt hunden vara med på samma sätt som förrut.

MVH Susanne (lärare i hundtjänst)
*Felix matte*
CITAT (Bodenblomman @ 25-05-2006, 21:15)
Gör inte så stor grej av det för då kan hunden bli misstänksam över varför ALLA beteer sig som de gör. Var som vanligt (så gott det går när man är gravid smile.gif ) och låt hunden vara med på samma sätt som förrut.

MVH Susanne (lärare i hundtjänst)

Instämmer smile.gif
9 år gammal Labrador och två st 10 åriga katter hade
inga problem med att acceptera ny familjemedlem (första barnet) smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon