Mina tomatplantor står i 1 literskrukor i uterummet och blommar redan för fullt och små, små frukter finns det också gott om. Frågan är om jag ska/behöver gödselvattna varje dag? Eller hur ofta då? De ska ut sen till stora odlingshinkar.
/Ewa
Gurkan
23-05-2006, 12:53
Du har inte möjlighet att sätta om dem i lite större krukor sålänge ? Busktomater i för små krukor har en benägenhet att bli lite "bonzaiaktiga" är min erfarenhet.
Å andra sidan brukar de växa ikapp ganska bra när dom får bättre utrymme.
Men ändå, plantera om dem lite större om du har möjlighet.
Annars ge dem tillskottnäring men överdriv inte, undernärda tomater brukar snabbt visa det genom att de nedersta bladen (förrutom hjärtbladen) vissnar.
ewa zon 3
23-05-2006, 15:15
Om du med "bonzaiaktiga" menar små så stämmer det inte på mina, de har rakat i höjden ordentligt Några av de nedersta bladen har gulnat, förutom hjärtbladen, så därför har jag gödselvattnat lite då och då. Kanske bäst att plantera om dom, som du föreslog. Kände mig lite lat idag, och plantorna ska ju ändå ut snart Tar nya tag imorgon
/Ewa
Gurkan
23-05-2006, 17:15
Ja, imorron är en annan dag ... som sagt. Men du, om dom växer som dom ska så behöver du väl inte vara orolig. Fast dom mår alltid bra av lite mer plats för "fötterna" ...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.