|
catlady
23-05-2006, 13:08
Jag undrar om det finns några växter alls som trivs i riktigt mörka rum som badrummet och hallen t.ex.? Jag vill inte skaffa speciella lampor eller flytta dem fram och tillbaka, då får det vara. Men om det finns några så är jag tacksam för info!
kristerh
23-05-2006, 15:31
garderobsblomman tål ju relativat mörka lägen men inte kolsvart hela tiden krister
catlady
23-05-2006, 15:39
Jag vet att den kan ta mycket, men nog inte ett badrum utan fönster... Funderade snarare på om det fanns växter som ursprungligen växer inne i grottor eller sånt...?
GoSatta
23-05-2006, 15:43
alla växter lever väl av fotosyntesen så lär väl vara ont om dom så länge det inte finns något ljus  . Men badrum har ju lampor och rätt mycket funkt och har sett fler badrum utan fönster med garderobsblommor, sen att dom självklart inte frodas är ju en annan sak men dom kan nog leva rätt länge innan dom tynar bort. Alla växter kräver ljus det är lite deras grejj  annars får man väl satsa på svampar
catlady
23-05-2006, 15:45
Aha, en svampodling i badrummet! Nej, det var kanske inte riktigt det jag tänkte mig..
GoSatta
23-05-2006, 15:46
Hade ett litet rum på sumatera i Indonesien en gång där det började komma ut svampar ur badrummsväggen, dom var självlysande och riktigt häftiga faktist, men kanske inget man vill ha hemma
Alexander-VG-zon3
23-05-2006, 15:49
silverkalla växer ju i normal fall i skuggor av tätaskogar i tropiska områden så en sån skulle kunna funka
Lotta150
23-05-2006, 15:51
GoSatta
23-05-2006, 15:52
skugga i tropiska områden är mycket mer ljus än vanlig svensk vinter så vill man ha växter permanent i fönsterlösa utrymmen behöver man alltid lampor som ger dom bra ljus OM man vill att dom ska må bra. det finns ju gott om växter som dör sakta så man kan ha dom där ett tag men blir nog otroligt svårt med något som ska leva på riktigt,.
catlady
23-05-2006, 15:57
Jag tycker det låter så sorgligt att man kan låta dem sakta tyna bort därinne i badrummet, så jag hoppar nog över det. Kanske hittar jag snart en plastväxt som inte ser för hemsk ut... Självlysande svampar?! Praktiskt om strömmen går antar jag
Alexander-VG-zon3
23-05-2006, 15:59
CITAT (GoSatta @ 23-05-2006, 16:52) skugga i tropiska områden är mycket mer ljus än vanlig svensk vinter så vill man ha växter permanent i fönsterlösa utrymmen behöver man alltid lampor som ger dom bra ljus OM man vill att dom ska må bra. det finns ju gott om växter som dör sakta så man kan ha dom där ett tag men blir nog otroligt svårt med något som ska leva på riktigt,. jo det är klart men silverkalla har jag haft långt inne i ett rum på vintern . det det är ju en av dom skuggtåligaste kruykväxter vi har . så jag hadde prioovat den .
Alexander-VG-zon3
23-05-2006, 16:00
CITAT (catlady @ 23-05-2006, 16:57) Självlysande svampar?! Praktiskt om strömmen går antar jag  haha det skulle jag haft nu strömen gikc för ne stund sen
catlady
23-05-2006, 16:03
Kanske provar jag en silverkalla eller garderobsblomma i hallen i alla fall!
Silverkalla och garderobsblomma är ett bra val som Flaxss skriver. En Apedistra kan också vara vacker. Ska vara otroligt tålig när det gäller dåligt ljus. Har själv planer på att ställa min i mörka hallen när den växt till sig.
Sen kan du ju sätta in en lågenergi lampa som lyser på växterna i badrummet. En 11Wattare räcker säkert för att hålla liv i dem, fast då växer dom nog inget vidare.. lyser det 10-12 timmar om dagen så räcker det nog. Var försiktig med elkopplingar i våtutrymmena bara. Särskilda regler gäller, så att ingen kommer till skada.
Jag har läst någonstans att en växt brukar tåla någon månad på en "mörkare" plats men sen behöver den ljus. Kanske kan du ha två växter du skiftar med med typ varannan månad.
catlady
23-05-2006, 17:28
Det var faktiskt inte någon dum idé! Tack buzz!
Alexander-VG-zon3
23-05-2006, 18:15
om man har mölighet till att skifta efter ca3veckor så ökar möligheten med både bergpalm,kanreiplam,finbladig dadelplam,olika ormbunkar,yuccapalm,ficus,skulle kunna funka med om man byter efter 3veckor jag kommer inte på fler så här nu
catlady
23-05-2006, 18:45
Good to know!
Hm! Jag är schepptisk... Växter har väl också känslor, har dom inte? Låta den stå i mörker i tre veckor, låter hemskt.
Alexander-VG-zon3
23-05-2006, 19:14
CITAT (Bob @ 23-05-2006, 20:04) Hm! Jag är schepptisk... Växter har väl också känslor, har dom inte? Låta den stå i mörker i tre veckor, låter hemskt.  men låter man dom stå 3veckor i skugga tar det inte en större skada om man sen låter dom stå i 3veckor i ljuse alltså dom växterna jag skrev upp är skuggtåliga å klara sig väldigt bra i nord även under en lång vinter . så jag tror då även dom klara en 3veckas tid dom komemr givitvis inte växa n åt så bra förrens under den 3veckor . men jag hade ändå satsat på ett par stora silverkallor
Alexander-VG-zon3
23-05-2006, 19:15
låter man den ljuse tiden stå mer än 3veckor så får dom mer ju ^^
Med artificiellt ljus kan man ha växter även i en grotta    Dessa foton är tagna i en grotta på Madeira. Fröerna har tagit sig in med vattnet som sipprar genom väggarna och har grott där det finns lampor. Den övre bilden är inte upp och ner, växterna hänger från taket i grottan.
catlady
24-05-2006, 13:18
Japp, vill man sätta upp lampor så är det ju inga problem!  Men med hyreslägenhet som jag vill flytta från så snart som möjligt så tänkte jag hoppa över det.
Om du har ett rakapparatuttag på toa, med skyddstransformator, skulle du kunna sätta en spottlight med lågenergilampa i uttaget, med kort sladd så inte den kan hamna i badet eller i handfatet. Rikta spotten emot växten, så har du ett bra ljus för att de ska överleva. Det hade jag provat.
catlady
26-05-2006, 13:08
Nu har jag två garderobsblommor och en silverkalla som får turas om att bo i mörka hallen!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|