Full version: Ananas
Scout
Jag har rotat en ananasrosett (kommer från en ananas från Netto)
Nu har den vuxit och trivts i flera månader och har nu blad på 40cm som sticker ut åt alla håll från rosetten, dock står den kvar i sin lilla kruka som jag planterade den i först. Funderar på om det är dags att plantera om den.

Vill annansar ha små eller stora krukor? (det sägs att de bara får små rotsystem, vad vet jag...)
Vill de ha mycket eller lite näring?
Tål de kalk?
Trivs de bäst i mycket eller lite ljus?
GoSatta
jag har sett stora annanaser i pyttekrukor men mo man kollar på riktiga odlingar så står dom alltid rakt i marken och bör du har gott om plats för sina rötter. och dom odlingarna jag har sett har hållit till runt ekvatorn i full sol så ljust vill dom ha
Bob
Jag tror den står lika bra i en pyttekruka, eftersom annanas växter(bromelior) tar upp det mesta av vattnet via bladverket. Du ska alltså vattna den så att det alltid står vatten i bladen.

Tror att det också gäller den du har odlat, men jag är inte hundra säker. smile.gif

Har själv en en liten annanas som jag vattnar på detta viset och den är planterad i en äggkoppsstor kruka. Den har två nya skott som växer, så jag är nog inte helt fel ute.. smile.gif
Glenn
Hur gör ni för att få rötter på ananasrosetterna? Jag har själv försökt flera gånger efter vissa råd som står i en bok som vi har hemma men det har aldrig funkat för mig sad.gif

Snälla ge mig alla tips å knep som ni kan för ja vill också ha en planta smile.gif
Emser
Hmmm...hur har du gjort för att rota den då?

Jag har iof bara skurit bort allt fruktkött; skalat bort 1,5cm blad längst ner så att du har en kal stam sedan bara sonika tryckt ner den i en kruka med vanlig planteringsjord. Ingen påse behövs och satt den på balkongen.

Till saken hör iof att jag bor i USA så min balkong ligger i norrläge men just nu har vi "bara"(**ironi**) +31,3*C ute i skuggan ( -Fy faan, vad det är varmt.... -Jag döööör! sad.gif )

Så har du tillgång till söderläge så ställ den där! Vattna bara när det är torrt. Den rotas lätt efter 1-2 veckor. Det går även att rota den i ett glas med vatten...
Glenn
CITAT (Emser @ 26-05-2006, 23:33)
Hmmm...hur har du gjort för att rota den då?

Jag har gjort såhär som det står i en trädgårdsbok som vi har här hemma.

Odling av ananas från bladrosetter

Skär av den görna bladrosetten från ananasfrukten. Skär så djupt att en ca ½ cm av den köttiga frukten kommer med. Låt snittytan torka i 1-2 dagar. Fyll en 10 cm kruka med planteringsjord, sålla ett tunt sandlager överst.
Sätt ner ananasrosetten på sanden och fyll upp ytterligare sand över den köttiga delen. Sätt över en genomskinlig plastpåse och placera den på en skuggig plats i 18 grader.
Efter 8 veckor utvecklas rötter, vilket märks på att rosetten börjar växa och utveckla nya blad. Då avlägsnas plastpåsen.

Det är hur jag har testat och det har inte alls fungerat för mig men då skall jag testa ditt tips istlle smile.gif

Om du är trött på värmen så kan ju alltid du och jag byta plats iställe biggrin.gif
Alexander-VG-zon3
gör så här att rota en roseten
skär av rosetten sen efter det ta veck några blad 'rötetrna komemr där bladen har suttit' och låt torka nån da
ställ den ljust mycket fukt i såddjord så komemr där rötter 'man ska inte ha vatten i rosetten ' den tar sitt vatten igenom rötetrna inte igenom bladen .
dom gillar trånga krukor svagt litet rotsystem=lite mindre krukor
jag ger min eller när jag hadde ne gav den långtidsverkande näring .
kalk vet jag inte men tror inte det gör nåt
wub.gif
Glenn
Då testar jag båda sätten biggrin.gif
Scout
De verkar lätta att rota i alla fall, och min växte rätt snabbt när den kommer igång.

Den kanske får stå kvar i sin lilla kruka i alla fall då.

Jag har läst i böcker att den tar upp både vatten och näring genom bladen och därför har rätt litet rotsystem... Jag brukar vattna både i rosetten och på jorden, verkar vara lite delade meningar om vilket som är bäst.

Men hur är det med gödning, trivs de bäst i näringsrik jord och mycket gödning i vattnet eller bör jag bara göda lite eller intet alls?
kerstin z5-6

jag gödslar med vanlig krukväxtnäring och har inte vatten i rosetten eftersom luftfuktigheten är så hög där den står

-ute på sommaren-orangeri vintertid
Alexander-VG-zon3
CITAT (Scout @ 29-05-2006, 12:10)
De verkar lätta att rota i alla fall, och min växte rätt snabbt när den kommer igång.

Den kanske får stå kvar i sin lilla kruka i alla fall då.

Jag har läst i böcker att den tar upp både vatten och näring genom bladen och därför har rätt litet rotsystem... Jag brukar vattna både i rosetten och på jorden, verkar vara lite delade meningar om vilket som är bäst.

Men hur är det med gödning, trivs de bäst i näringsrik jord och mycket gödning i vattnet eller bör jag bara göda lite eller intet alls?

jag här läst tvärt om men det gör dne säker med men dne är någ den som tar upp mest igenom rötetrna ava alla wub.gif
jag hadde inte vattnat i rosseten alls utan igenom jorden så rötterna få ta upp det . för vattnat man i rosseten kan det finnas riks att alal ruuttnar . jag gjorde så inann me dmin förra vattnade i rosseten och den ruttnade
Bob
Går du och tittar på en Botanisk trädgård, så står nästan alla Bromelior med vatten i bladrosetten. Jag kan inte tänka mig att de har fel. Sen har jag även varit på föreläsning med Arne Kastberg och han sa också att man ska vattna i rosetten. Så jag lyssnar på de lärde. rolleyes.gif

Men det är viktigt att det står färskt vatten i rosetten. Vattnet får inte vara gammalt, för då kan det säkert rutna.
GoSatta
bromelior är ett gigantiskt släkte, finns många osm lever väldigt tort som skulle dö om det låg för mycket vatten i dom medans vissa vill ha fullt hela tiden, men vad som är sant är att alla kan ta näring och vatten genom bladen
Bob
Så här står det på Blomsterlandets hemsida om Bromelior. "Det viktigaste är inte att vattna i krukan utan att att alltid hålla friskt, rent vatten i bladrosetten."

Sök på "bromelia" så får ni upp en hel sida på Blomsterlandet om hur de ska skötas!

smile.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Bob @ 29-05-2006, 16:02)
Går du och tittar på en Botanisk trädgård, så står nästan alla Bromelior med vatten i bladrosetten. Jag kan inte tänka mig att de har fel. Sen har jag även varit på föreläsning med Arne Kastberg och han sa också att man ska vattna i rosetten. Så jag lyssnar på de lärde. rolleyes.gif

Men det är viktigt att det står färskt vatten i rosetten. Vattnet får inte vara gammalt, för då kan det säkert rutna.

fast annas är inte den typen av bromelia . dom som mans er med vatten på i botaniska växthus är den andra typen som har samma blad typ som väktaren i tornet .
så här står det från min tidning från blomnsterlanndet om just sånna växter
att det omfattar 52släkte med ca3000arter och där står även att några lever i regnskogen och några markväxande åch även lever i öknar .
'jordväxande bromelior'
tar upp näring och vatten med rötterna
exempel:ananas,bromelia,crypthantus m.m. dessa har oftas en växtform som öppen rosett' från blomnsterlandet

sen
vattensamlande bromelior
bladen sitter tätt och bildar en behålare av vatten som tar upp regnvatten,näring m.m. som då tar det igenom blden men dom har kan även bilda rötetr om dom komemr på amrekn . kortfattat från blomsnterlandet

wub.gif
Alexander-VG-zon3
bad jag kan läsa så tar anans alla sin näring igenom rötterna inte igenom bladen men dom som är vattensamlare tar det från bladen.

här står även fler sidor en bart om olika släkten här står för
aechmea-släktet
viktikgt är att det alltid finns vatten frikst vatten i rosetten jorden hålls lätt fuktig heller lite torr än blöt.
sen
anans-slkäktet
håll jorden lätt fuktig,hellre lite torr än blöt där står inget om vatten i rosetten
Bob
Det finns nog många sätt man kan få dem att trivas på eftersom det är väldigt tåliga växter.

Enklast är ju att tänka på hur de har det i naturen och att försöka att efterlikna det så mycket det är möjligt. Regn kommer uppifrån och bör väl då samlas i bladrosetten. wink.gif

**** Ledtråd! ****
Alexander-VG-zon3
fast det är den här vi snackar om som är dne äkta anansen
http://www.blomsterlandet.se/306.aspx?blomId=1254
att det komemr regn gör dte uppe ifrån men där rinner det veck från anasen för att inte samlas så mycket . den som har eller sk aha vatten i rossetna är bygda för att samla upp vatten inte som annasna som inte är byggd på samma vis för att ta upp vatten .
och nej man kna inte sköta växter efter som i naturen helt å hålelt utan man kan få en vägvisning av hur dom lever i naturen alltså på hur dom trivs med . många av våra växter har aldlrig levt i naturen utan mäniskan hart tat hand om dom . som en katus den överlver torka men trivs bättre med vatten elelr som pelargon en typiskt föräldad växt i naturen växer den i afrika å klara torka å hetsol m.m men inte här . skulle vi efter likna naturen till våra växter så skulle inte många av dom se så fina ut . i naturen finns där torka,översväming,annan sol,mer fukt,rätt jord rätt vatten m.m. men växterna där är uppväxta med det å klara torka eller översväming men inte våra krukväxter som från början har blivit om händertagan . från första gången en växt så solen har vi tat hand om den . emn i naturen när dne väl ser solen tar dne han dom sig själv wub.gif
typ som nu med bromilea växter man vet att den lever elelr dom flesta leve ri rengskogen då vil den ha mycket ljus å fukt och en del då vatten i rosseten men vi kan inte össa på dne vatten i kruka för vi ska efter likan en regnskog då dör den . lika dant med en palm eller suckulent många av dom lever i torraemiljö och klara torka bra och då en tid med massa regn . och dom kan man då kolla mycket,sol torka upp mellan vattning . men vi kan inte efter likan naruren igenom att ge dom torka och sen bara ösa på vatten dygnet runt å en månad . ja typ wub.gif
Bob
Jo Flaxxs, jag förstår vad du menar. smile.gif När växterna är inneboende hos oss så är det vi som bestämmer "klimatet" och att hybrider har avvikande krav jämfört med deras föräldrar.

Här är en artikel om just den ananasen vi pratar om.
:Ananas comosus

och där står (fortfarande) "Duscha bladverket emellanåt och se till att det finns lite vatten i bladrosetten"

rolleyes.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Bob @ 29-05-2006, 18:44)
Jo Flaxxs, jag förstår vad du menar. smile.gif När växterna är inneboende hos oss så är det vi som bestämmer "klimatet" och att hybrider har avvikande krav jämfört med deras föräldrar.

Här är en artikel om just den ananasen vi pratar om.
:Ananas comosus

och där står (fortfarande) "Duscha bladverket emellanåt och se till att det finns lite vatten i bladrosetten"

rolleyes.gif

ja duscha står det över allt att man ska göra på anasen men det ska inte vara kvar vatten i rosseten wub.gif
för naturen är våran vägledning för hur växter vill ha det . men naturen har sitt eget liv med torka,övervsämningar m.m. som många av våran växater alldrig fått uppleva
för månag bromiler vill ha vatten i rosseten stående i mägnder dom är byggda för det men just anans familjen vill inte ha det 1-2anans sorter vill ha å kan ha lite frikst vatten .
Bob
När man söker på vad det står om ananas sorter så verkar det som att man kan välja, att antingen ha vatten i rosetten eller inte. De anpassar sig tydligen..

"Many bromeliads are formed of a rosette of broad leaves which creates a "cup" or "vase" in their centers. If the plant is supplied with moisture by wetting the soil around its roots, it is not necessary to keep the cup filled with water. Most bromeliads adapt so well to culture in a pot that they absorb the needed moisture and nutrients through their root systems. Keeping the cup filled with water under low light conditions that exist in most homes encourages bacteria and fungus problems. If the cup is kept filled with water, it should be flushed out with plenty of water periodically to prevent possible stagnation. Periodic flushing also prevents a build up of salts left when water in the cup evaporates. Water should be removed from the cup if the temperature is likely to fall below 40°F. This practice will prevent cold damage which appears as a brown line across each leaf at the water level."

Mer om ananas....

Lycka till med era "kottar" wub.gif
Alexander-VG-zon3
men då kan man ju göra så att har man ett väldigt torr luft så kna man låta lite färkstvatten vara kvar men har amn väldigt mycket fukt så ska man inte ha vatten kvar wub.gif
så är ju en sak man kna göra så dne inte får förmycket eller för lite av nåt
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon