Jag känner att jag vill lära mig mer om de latinska namnen på olika växter, hur systemet är uppbyggt osv.
Är det någon som har något bra tips hur jag skall gå till väga? Finns det någon bra sida som kan hjälpa mig på traven?
Tack för er hjälp!
KURT
23-05-2006, 17:20
Länk till litteratursida. Den bok som är lättast att få tag i är nog Jens Corneliuson "Växternas namn: vetenskapliga växtnamns etymologi: språkligt ursprung och kulturell bakgrund"
Piccante
23-05-2006, 17:24
Jag kan rekomendera följande böcker: Corneliusson Jens, Växternas namn som du kan läsa om här!
Har man vägarna förbi Göteborgs botaniska trädgård så kan man i butiken köpa häftet "Att hålla ordning på arter och släkten- en familjeangelägenhet. Om systematisk botanik förr och nu" Ett långt namn på ett litet häfte till priset av ynka 20 Kr. Häftet tar upp grundlägande systematik och namngivning.
Chrihanna
23-05-2006, 17:29
Åh tack så mycket för två blixtsnabba svar! Jag ska nu kolla av länkarna och jag bor ju nära göteborg så häftet ska jag nog inhandla oxå! Tack!
Ciczi
23-05-2006, 20:03
Även den virtuella floran på nätet har bra med latinska namn. Bra att ha till hands när böckerna är långt borta.
Kommer inte i håg url till sidan men skriv "den virtuella floran" på google så får du träff
mvh Ciczi
Kryddan03
23-05-2006, 20:12
CITAT (ciczi @ 23-05-2006, 21:03)
Även den virtuella floran på nätet har bra med latinska namn. Bra att ha till hands när böckerna är långt borta.
Kommer inte i håg url till sidan men skriv "den virtuella floran" på google så får du träff