Full version: Vitlök
Yasmine
Hej hej!

Jag är ny här på forumet och ny i trädgårdsvärlden :) Jag planterade vitlök för nån månad sen och en av dem har blivigt ca 2.5dm hög. Jag undrar när man vet att det är dags att ta upp dom?

Tack på förhand

Hälsningar, Yasmine
Maria i Helsingborg
Beroende på var man bor i landet får man göra stickprov (OM MAN SOM JAG HAR DÅLIG KOLL) i slutet av sommaren. Det gäller att få dem så STORA som möjligt och INNAN de fäller ut klyftorna (för fortplantning).
Yasmine
Tack för ditt svar! smile.gif

En fråga till (säkert jättedum tongue.gif ), men stickprov?? Ska jag gräva upp en då och kolla?

huh.gif biggrin.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Ofta är de inte klara förren framåt augusti man brukar se när blasten börjar gulna.

Om du har köpt bra utsäde så kan du skörda eget utsäde och plantera på senhösten som är den bästa tiden att plantera vitlök (jag planterade mina i november). De största klyftorna ger de största lökarna.

SandraJ
Är det OK att vitlöken går i blom?
Åsa, mälardalen zon 2
Vissa sorter får "blommor" det tar en del kraft från löken så vill man ha riktigt stora lökar så bör man nog ta bort dem men jag tycker de är fina så jag brukar spara några som prydnad.
Yasmine
Hej !

Tack för alla svar!! biggrin.gif

Halsningar Yasmine
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon