Full version: Kirskål
mulle
Jag har varit lyckligt lottad och till hundra procent befriad från kirskål men nu har den dykt upp också hos mig.
Hittills kommer det upp ett enda blad i gången och jag rycker omedelbart bort det. Räcker det för att utarma rotsystemet och för att få plantan att självdö så småningom? Eller ska jag för säkerhets skull gå med en liten pensel och dutta på Round Up?
Mulle
silas
jag har hört att det ska räcka med att rycka plantorna, så utarmas rotsystemet - även omd et kan ta lång tid. håller på och praktiserar det just nu, så jag kan tyvärr inte ge några rafflande resultat ännu.... men är rätt säker på att det funkar. förklarar t ex varför man aldrig ser kirskål i gräsmattor...
snuffe
I detta fall skulle jag kunna tänka mig att smyga ut i nattens mörker och pensla Roundup på det enda bladet. Det är miljövidrigt så det förslår, men ... bätte att stämma i bäcken än i ån. Då skulle du ha chansen att bli av med eländet innan det hinner bita sig fast.
Sen beror det ju på hur trädgården är ; hos mig där det är "lurvigt" är det omöjligt att rycka ALL kirskål.
mulle
OK, jag rycker ett tag till men om den finns kvar vid midsommaren blir det Round Up!
Tack!
Mulle
andersen
Mulle med det nickname så borde du vara en miljövän, och inte en miljöbov.
Gossen Ruda
Hej andersen, har du vaknat nu också? rolleyes.gif

Man blir knappast miljöbov om man duttar lite Roundup på en kirskål, spara den benämningen på dom som släpper ut olja i havet.

Beträffande din ensamma kirskål mulle så undrar jag om du inte kan gräva upp den helt enkelt. Tag ett ordentligt tag med spaden eller grepen och rensa jorden från alla rötter du kan se.
ÅsaWa
Jag har äntligen blivit av med min Kirskål tack vare Roundup. Enligt min erfarenhet funkar inget annat. Rottrådarna är mycket tunna och går ca 2 m djupt och lika långt åt sidorna, så gräva bort dom är i princip omöjligt. Det är alltid någon lite trådbit kvar och det räcker för en ny planta. Miljöaspekten i alla ära men förbudförslaget som ligger och blev överklagat gäller bara oss hobbyister. Jordbruket fick och kommer att få fortsätta använda medlet. Jag undrar hur stor miljöpåverkan vår användning har i jämförelse med industrins?
mightyT
Många bäckar små...
Gossen Ruda
Jo, men det märks inte mycket om man pissar i Amazonfloden.
Karrolina
Min kirskål kanske är annorlunda?? Jag rensade min rabatt noga noga. Tog bort allt. Inkl. då få prydnadsväxter som fanns. Sen dess har några enstaka blad kommit upp för två veckor sen. Jag grävde upp dom. Det visade sig att dom kom från små rotbitar jag missat. Efter att jag tagit bort dom har inget dykt upp... Men det kanske kommer.

Däremot har jag använt roundup i en stenmur där det inte går att gräva. Det funkade inte. Det blev lite brunt på bladen men dom har inte dött. Så nu tänker jag köpa utarmningsmetoden. Jag vill inte använda stora mängder gift på segt ogräs.

Sen har jag några fält med kirskål i trädgården. Där har jag funderat mycket på hur jag ska göra men jag har nu bestämt mig. Det blir att gå med trimmern en gång i veckan. Jag hoppas det funkar. Kirskålen ska ju inte gilla klippning. Det verkar enklare än att rensa eller täcka. Och sånna mängder roundup som skulle gå åt skulle jag inte kunna sprida ut med rent samvete. Trots att en forskare på området som jag känner inte är emot användning.
Gossen Ruda
Hur djupt rötterna går är olika beroende på hur jorden ser ut. Oftast räcker det att gräva bort ett ordentligt spadtag djupt och sen sålla jorden. Risken finns att någon djup rot blir kvar men då får man antingen gräva ännu djupare där eller använda Roundup.

Beträffande din mur så kanske du bara sprutade en gång? Det räcker inte. Jag sprutar ungefär varannan dag tills bladen dör. Orsaken tror jag är att rotsystemet är så stort i förhållande till bladen att en sprutning inte räcker. Å andra sidan behöver man inte spruta så mycket varje gång.

Ständig klippning kan fungera men se till att dom du klipper inte har rotkontakt med andra plantor runtomkring som inte klipps.
TobiasJ
Vid vårt förra hus hadde vi VÄLDIGT mycket kirskål på gården, även i gräsmattan.. Jag klippte gräsmattan oftare än vad man normalt behöver just för att utarma rotsystemet men detta hjälpte inte nåt.. Kirskålens rotsystem går som redan sagts här väldigt djupt så det kan bli mycket svårt att få med altihop om du skulle försöka dig på att gräva upp det, men du kan ju försöka.
Efter att vi flyttat till nytt hus har jag upptäkt några "kirskålsplantor" även här.. Jag är i alla fall övertygad om att det bästa sättet att bekämpa kirskål är roundup, tyvärr.. Det är i alla fall det jag kommer att använda även om jag inte tycker om det, men vad gör man mot ett sånt ogräs..

Vilka metoder ni än använder, lycka till!!

MVH//Tobias
ullislerum
huvudsaken är väl att man klipper, drar upp, täcker eller vad man nu gör innan dom går i blom.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon