Full version: Mikrosniglar!
styltlöparen
Hej och hjälp!

Jag har fått en smärre invasion av mikrosniglar i sallaten Först såg jag dem inte men undrade var alla hål i bladen kom i från. Vid en närmare titt såg jag att plantorna var nedlusade med små millimeterstora sniglar. Är de bebissniglar från våra kära mördarsniglar, eller kanske från de mindre åkersniglarna? Och framför allt, är det någon som har ett tips på hur man får bort dem? Att plocka dessa knappt synliga bestar är inte lätt och de gömmer sig i bladrosetter och annat. Helst vill jag ju bekämpa dem ekologiskt men misstänker att det är svårt. sad.gif

Hälsningar
Johan Fallenius
Åsa, mälardalen zon 2
Låter som åkersnigelbäbisar. Jag har gett upp bekämpningen av dessa och odlar istället sallatssorter med lite hårdare blad typ romansallat de brukar klara sig bättre än sallatssorter med tunna blad. När jag skördat lägger jag bladen i iskallt vatten i diskhon då brukar sniglarna trilla av från bladen.
styltlöparen
Ja, åkersnigelbebisar låter väl som det troligaste alternativet. Lustigt nog är det min romansallad som är värst drabbad, men de kanske bara inte har hunnit fram till plocksalladen ännu huh.gif

Mvh
Johan
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon