Full version: Planteringslådor
cicada
Hej hej....
Tänkte banka ihopa några planteringslådor med bräder som fanns på tomten när jag köpte den. Finns det någon risk med att använda dessa för att odla mat i?? Kan det finnas gift i brädorna som mina ekologiska gröder kan ta upp?
Om det är så...kan man bara använda någon form av plast att sätta runt kanterna?
Är det någon som kan dela sin erfarenhet och kunskap...
/LiNa
helios
Det beror väl på vilken sorts bräder det är… Impregnerade är inte att rekommendera. Obehandlat trä kan väl inte vara farligt.
Helios
Koskinen
Det är ingen fara ens om det är tryckimpregnerade plankor.
Vad du dock ska passa dig för är gamla järnvägsslipers.
Fördelen med tryckimpregnerat är att dom håller flera säsonger.
Christa
Jag vet ju det där med slipers men nu har jag flyttat ihop med en kille som har sliper i sin trädgård. Hur långt från dem kan det finnas skadliga ämnen i jorden? Han menade att de måste vara ett visst antal år gamla innan de får säljas för trädgårdsbruk och då trodde han att de var ofarliga.

Hittills har jag varit väldigt försiktig och inte ens lagt ogräset närmast sliprarna i komposten. Dock växer det en vinbärsbuske ganska när och ett körsbärsträd.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon