Blasten har börjat gulna på några av mina vitlöksplantor.
På en planta är det ett av de yttre bladen ; på några andra är det topparna som blivit gula.
Kallt har det varit, men ingen frost. Torka handlar det inte om; lerjord ...
Ska jag ligga vaken på nätterna och oroa mig ?
Åsa, mälardalen zon 2
24-05-2006, 10:00
Har du gett dem näring??
Litet blodmjöl för ett par veckor sedan. Jag doserar på måfå måste jag erkänna.
Det rör sig bara om ca tio plantor.
För övrigt litade jag på lerjordens näringsinnehåll.
Ska jag kanske passa på att ge benmjöl också nu ?
Åsa, mälardalen zon 2
24-05-2006, 15:40
Jag skulle nog ta och gödsla lite mera vitlök brukar vara en hungrig gröda och all näring i lerjorden är inte lättillgänglig för växterna så även i lerjord kan man behöva gödsla hungriga grödor.
Lite mer blodmjöl + benmjöl gör nog bara nytta. Du kan lägga gräsklipp runt plantorna också (inte ända upp mot plantorna) det brukar de gilla.
Mina såg lite vissna och gulnande ut för en vecka sen, har fått en dos guldvatten + hönsgödsel och börjar få tillbaka färgen nu. Har äntligen klippt gräset nu så dom ska få ett lager av det också.
Näringsbrist låter troligt.
Alexander-VG-zon3
25-05-2006, 09:55
även kan gulnaden vara att dom lökarna har börjat att ruttna .
men jag skulle med gissa på att dne villl ha mer näring
Nä, dom är nog inte ruttna, maj har ju varit solig och torr (inte sista veckan då kanske ...) så det var säkert näringsbrist.
Nu ser dom fina ut iaf. men dom är knappast så gröna som Åsas.
Alexander-VG-zon3
25-05-2006, 19:16
CITAT (Gurkan @ 25-05-2006, 19:50)
Nä, dom är nog inte ruttna, maj har ju varit solig och torr (inte sista veckan då kanske ...) så det var säkert näringsbrist.
Nu ser dom fina ut iaf. men dom är knappast så gröna som Åsas.
nej jag tror inte heller dom är ruttna, men lika bra att kolla det
Tack för alla svar !
Jag gav dem benmjöl nu i helgen, så det får bli mer blodmjöl nästa gång jag är på lotten.
Gräsklipp vågar jag tyävrr inte använda eftersom det finns massor av sniglar; både bruna skogssniglar; modell spanska; och snäckor med randigt skal.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.