Hasse_h
Har ett problem med tistlar i gräsmattan som jag försöker rensa bort, men lyckas ju aldrig få med riktigt hela rotsystemet varför de så småningom kommer tillbaka med full kraft.

Det är inte så kul att springa barfota i dessa delar av gräsmattan kan jag säga... wink.gif

Kan jag komma åt tistlarna på något annat sätt? Kan jag få gräset att konkurrera ut tistlarna genom att gödsla kraftigt? Ska jag ge mig på kemisk bekämpning med t.ex. RoundUp eller liknande? (Vill helst undvika sådana giftigheter i trädgården).

Eller är det bara att acceptera faktum, det är skor som gäller när man ska vistas på gräsmattan.

Tacksam för idéer och tips.
Hannele
Det är bara att fortsätta att gräva! Vi har inga kvar.
Ella
tistlarna har ju så djupa rötter och suger upp näring långt nerifrån. Himla bra sätt att öka näringsmängden i komposten!

Se dem som dina tjänare wink.gif
Hasse_h
Ehum....tjänare....de har inte hittat till komposten ännu, men gör de det får jag väl låta dem vara. Kommer dock klippa blommorna innan de fröar. Men hur bra är det på en skala att lägga ut den kompostjorden i rabatten då? Minsta lilla rotdel som är kvar så har man ju hjälpt till att sprida den in i det allra heligaste...

Jaja, får väl fortsätta bråka med dem. Det får se ut som mullvadshögar i gräsmattan några år till... wacko.gif
Ella
Vad jag menade var att; Du ska gräva upp dem och låta dem ligga och torka nånstans till de är garanderat döda, sen kan du lägga demi komposten! Och ta till godo all den näringen som de hämtat upp från underjorden...
Hasse_h
Jaha...då förstår jag. laugh.gif
VUB
hm, tistlar ja... de har vi gott om vid tomtgränsen, och det vill sej inte bättre att de söker sej längre o längre in på tomten.
vi plockar dem "by hand" en o en för att så småningom trötta ut "tistel-mamman" som står o växer någonstans längre bort och sänder iväg alla dessa rotskott som vi ej önskar ha i vår trädgård. Är man nog nitisk så tröttnar tistelmamman och dör.

Det är så vi gör här hemma hos oss.. men det kanske finns enklare sätt.
/Ullagumman....som egentligen tycker tistlarna är vackra.. bara de inte växer i vår trädgård
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon