Victoria
Hej,

Fick en stickling på denna växt av min svägerska. Hon vet själv inte vad den heter. Hon har tagit med sig den från Litauen. Vad är detta för växt - Vad heter den och hur vill den "bo"?

Tacksam för svar!

Reserv
Det är en Calathea du har där. den vill ha relativt ljust men inte i direkt sol under sommaren. Trivs bäst i öster eller västerfönster. Om den står för mörkt så avtar den snygga teckningen på bladen. trivs i vanlig mullrik standardjord. den vill ha jämn fuktighet, får den torka kan bladkanterna lätt bli bruna. vattna sparsammare under vintern då rötterna är känsliga för överdriven fuktighet, duscha gärna växten då och då. Små krav på näring, gödselvattna en gång i veckan under april-augusti.
AnitaO
Vad bra. Då fick jag också veta vad dom heter smile.gif
Jag har nämligen köpt 2 stycken och glömt bort vad det var jag köpt rolleyes.gif
Victoria
TACK!! smile.gif
jennyp
Vad vacker den var!
kamelian
den kallas moses stentavlor hade en sådan på 70 talet visst är bladen vackra smile.gif
jennyp
CITAT (kamelian @ 24-05-2006, 19:23)
den kallas moses stentavlor hade en sådan på 70 talet visst är bladen vackra smile.gif

aha, är det en sån! har hört namnet men har nog aldrig tänkt på hur de kan se ut... wub.gif
Biggan_
CITAT (jennyp @ 24-05-2006, 20:24)
CITAT (kamelian @ 24-05-2006, 19:23)

aha, är det en sån! har hört namnet men har nog aldrig tänkt på hur de kan se ut... wub.gif

Nej, Mose stentavla heter väl Marantha!
malin72
hehe krångligt det här det finns faktiskt en Calathea som heter Marantha
googla på båda namnen så ser du smile.gif smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon