Karin72
24-05-2006, 15:15
Jag har en smal rabatt (40*100cm) smockfull med orange Afrikansk lilja (tror jag att det är). Jag antar att jag behöver glesa ut den lite? Hur ska jag göra? Gräva upp alltihop i höst eller vad? Jag tänkte att det kanske skulle vara trevligt att ha något vitt eller så inimellan liljorna, är det någon som har något förslag på vad som trivs med liljor?
Tack & Hej!
Biggan_
24-05-2006, 15:27
Tror inte det finns någon afrikansk lilja som är orange.
Har du nån bild på den?
Det kan inte vara nån daglilja?
Karin72
24-05-2006, 15:31
Oj, det kanske det kan! Hur som helst så är den orange och ganska hög, såg blommorna i somras när vi flyttade in men hann inte ta något kort...
Karin72
24-05-2006, 15:33
Trumpetlilja, ' African Queen' såg jag en bild på här, det var det jag menade...
Karin72
24-05-2006, 16:08
Brudbröd kanske? Är det någon som vet något om den?
malin72
24-05-2006, 17:08
åhh fina liljor
kan tyvärr inget ang brudbröd att gräva upp allt i höst behöver du nog inte men sära på dom det som är bra här är att det finns säkert någon som vill byta lite lökar av dig mot något...

den har säkert gjort en massa sidolökar som har gjort egna nya liljor så dom är det bara att dela på
afrikas lilja kan det inte vara, den har vi och den är inte frosttålig. Vita vackra blommor med purpurfärgad mitt, doftar underbart. Väl värd att skaffa om du inte har en:)
Ja, om du vill ha något vitt att varva med kan du ju köra på vit afrikas lilja, eller agapanthus praecox som det heter på latin.
Karin72
25-05-2006, 07:09
Tack för tipset, men jag vill nog hellre ha något som överlever vintern utan att man behöver ta in det.
Har ni fler tips? Vad har ni tillsammans med era liljor??
Caprice
25-05-2006, 16:58
Vita rosor är mkt vackert till liljor...
Virgo tex, underbart vacker, hela sommaren. Härdig till iaf zon 3

Hos mej blir den ca 70cm hög, passar att ha i framkanten mot liljorna...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.