ewa zon 3
24-05-2006, 15:20
Jag undrar om man kan använda gräsklipp som marktäckning/gödning när det innehåller blomaxen från gräset eller är det = anlägga gräsmatta i rabatterna?
Visserligen kommer jorden täckas helt av blad från perenner och buskar senare på säsongen men vill inte skapa onödigt arbete.
/EWa
kerstin z5-6
24-05-2006, 17:40
Gräsklipp går fint att ta till rabatter före midsommar -efter det anlägger man gräsmattor i rabattern -det ska vara ett 10 cm tjockt lager med lite tomt utrymme runt plantan
Lady Hamilton
24-05-2006, 19:15
Jag har använt mig av gräsklipp i många år och har aldrig haft några som hellst problem. Varken med att "anlägga gräsmatta" ofrivilligt eller att några växter har mått sämre. Och jag använder mig av gräsklipp hela säsongen till diverse olika "projekt" Gräsklippet "försvinner" eftersom och kan fyllas på vid behov
ewa zon 3
24-05-2006, 19:45
Vårt gräs har fullt med blomax (heter det så) nu. Men det skulle alltså kunna vara ok att använda ändå? Vi har ingen kompost att lägga det i och vår sandiga jord skriker efter växtmaterial som kan förbättra strukturen lite och så behöver ju maskarna något att äta också
/Ewa
Mullig jord är bra för växterna och dessutom lättrensad - " strukturera" på.....
Du märker ganska fort om det börjar gro och vinsten är stor.
Gräs är jättebra att marktäcka i rabatterna. Det tillför näring och du behöver inte rensa. Du behöver inte tillföra ny jord. Den blir porös och fin, maskarna trivs. Visst gror några enstaka gräsfrön men det är så lite och är ju bara att rycka upp.
shaman958
04-06-2006, 13:29
hej!
jag brukar blanda i hö i täckmatrialet, strör hö utöver gräsmattan och kör över med gräsklipparen m/uppsamlare. 1/3 hö, 2/3 gräs blir bra.
Annars tycker jag det kan klumpa ihop sig fort...
torra löv funkar också.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.