Full version: klockrankan
malin72
varför gör bladet så här??? det ser ut som att den kapslar in sig rullar ihop bara den ena gör så unsure.gif unsure.gif
kerstin z5-6
torr luft ?Har du dem ute dagtid ?
malin72
nej dom har ju precis tittat upp så dom är inne unsure.gif unsure.gif ser nu att fler drar ihop sig vad ska jag göra då??
kerstin z5-6
inget alls -det kommer att räta ut sig när fler blad kommer -det där av ju hjärtblad -de faller snart av smile.gif
malin72
ok tack Kerstin känner mig trygg nu när du kom in igen laugh.gif laugh.gif wub.gif
kerstin z5-6
laugh.gif laugh.gif laugh.gif
lite långt mellan besöken här nu inför mässan -blir väl som vanligt senare wink.gif rolleyes.gif
jag återkommer och lägger mig i allt snart igen blink.gif blink.gif blink.gif blink.gif blink.gif wacko.gif wacko.gif
malin72
det låter tryggt det laugh.gif laugh.gif
malin72
nu har riktiga blad kommit upp och dom växer bra wub.gif
frågan är när kan jag plantera ut dom????
dom har varit ute på dagarna skyddat från sol över en vecka men när kan dom få träffa solen???? unsure.gif
kerstin z5-6
NU smile.gif-Om nattfrost varnas för släng över dem en fiberduk -annars är det lugnt efter en veckas avhärdning ute
malin72
ja för om dom stått ute på dagarna så hoppas jag att dom klarar att komma ut på natten men det e klart när det har ösregnat så har jag tagit in dom så dom har ju inte stått ute hela dagarna unsure.gif
malin72
så här stora e dom kan jag plantera ut dom tro???? unsure.gif unsure.gif
kerstin z5-6
Njaha .. de bör få minst ett par bladpar av de vanliga bladen -de där stråna" du ser i mitten -Börja i stället med att ha dem ute dygnet runt nu ska du se att de tar fjutt i växandet -sen -efter två tre riktiga blad -Då planterar du smile.gif
malin72
oj tror du att dom klarar sig ute över natten oskyddat???
malin72
nu då Kerstin eller någon annan som vet smile.gif är det dags nu???? det är väl klätter spröten som kommer nu också unsure.gif unsure.gif kan dom planteras nu???
malin72
kommer jag att hinna med blommor tror ni????? så här ser det ut nu måste köpa större klätter pinnar åt dom smile.gif
kerstin z5-6
Uja jag hoppas det du har så mild zon och länge till frost -men sen klipper du ner o tar in som krukväxt så har du blommor i juni nästa år -för den är lite seg från frö -och dina såddes nog kanske lite sent i år smile.gif?
malin72
jo den gjordes ju det eftersom jag väntade på beställningen sad.gif är dålig på zoner men jag får vl hoppas på sen frost måste man klippa ner mycket eller kan man få den att blomma inne???
Gillan
lite tips:

Den vill ha mycket plats för sina rötter. Ju större kruka du har,
dessto bättre trivs den. Absolut bäst trivs den om du gräver ner
den i rabatten.

Den vill ha mycket vatten, men den vill inte ha för mycket näring.
Nån enstaka gång ibland bara.

Mycket ljus vill den ha också.
malin72
tack för tipsen!!!!! smile.gif
Xelma
Jag hade några frösådda i kruka förra året och några i rabatt. De i kruka blommade knappt och var ca 1,5 meter. De i rabatterna blommade överdådigt och blev 4 meter, de tog över helt och kvävde praktvädd och riddarsporrar. Se till att ha plats för dem i rabatten, men de blir helt klart vackrare på friland.
malin72
titta vad som blommar wub.gif jag är förälskad, underbar tongue.gif kkul att jag hann med att få se dom ute

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon