Det finns massor! Jag har till och med vres
rosor i 5-10 cm jord, växer direkt på berget. Inga problem, om man tar små plantor och väntar några år.
Det finns massa vackra växter för ingen jord alls; alla sedum, taklök och fetbladen. Jag har mycket sedum, aubrieta, taklök och liknande. Sibirisk fetknopp bildar fina mattor, kräver nästan ingen jord eller vattning... Gul penningblomster är tacksam, olika färger av mossflox jättevackert på våren. Det finns många tåliga nejlikasorter för stenparti. Olika sorters SILVERarv blandat med revsuga och andra LILAbladiga krypväxter – jättetjusigt!
Jag använder en del klätterväxter som marktäckande; klematis, kaprifol, vintergröna, vildvin, t.o.m. klätterros! Vresros behöver inte mycket kärlek, doftar härligt! Det finns hur mycket som helst! Jag har dessutom byggt med torvblock rakt på berget - och kallmur av stenar vid berget. Kolla bilder på min hemsida – något för dej att stoppa jorden? Jag är mycket förtjust i olika sorters mossa. Mossflox i alla de färger! Olika små alpina blåklockor (Campanula) hör till favoriterna.
Tåliga perenner; akleja, näva, daglilja, daggkåpa, olika prästkragar, silvermartorn, olika blåklockor (toppklocka, mm), rudbeckia, kärleksört, gullris, gräslök med lila bollar, olika kryddor. Såpnejlikan kan man plantera i nåt bergshål eller ilknande. Smultron är vackert som marktäckande – även som HÄNGväxt - inte många som tänker på det!
En tacksam 1-åring: Praktportlak Kariba (Portulaca grandiflora) färgglad ett-åring, tacksam; växer vilt i sand, passa även i murar och stenparti. Ettårig, 15 cm hög, stora färgglada blommar, bildar en blommande matta. Bäst att så tidigt, så den hinner.Fler tacksamma ett(?)-åringar: rosenskära, blomsterlin, ringblomma, gurkört, vallmo, lubin, fingerborgsblomma – ”bara” slänga fröna i marken!
Knölväxter; gladiolus, stäpplök, montbretia, mm du hittar i affären nu på våren, kalrar sej i ganska dålig jord också.
Jag har fler tips...