Ann i Göteborg
För en god väns räkning undrar jag vilka perenner eller ev. buskar man kan plantera på ett horisontalt/svagt sluttande berg med ca 5-10 cm jordlager. Ev. mer jord kan forslas dit. Läget är zon 2, utsatt för sol större delen av dagen och alltså för det mesta ganska torrt.

Har själv funderat på kattfot eller Sedum-arter, men inte kommit så mycket längre.

Har ni andra några idéer?
Hannele
Det finns massor! Jag har till och med vresrosor i 5-10 cm jord, växer direkt på berget. Inga problem, om man tar små plantor och väntar några år.

Det finns massa vackra växter för ingen jord alls; alla sedum, taklök och fetbladen. Jag har mycket sedum, aubrieta, taklök och liknande. Sibirisk fetknopp bildar fina mattor, kräver nästan ingen jord eller vattning... Gul penningblomster är tacksam, olika färger av mossflox jättevackert på våren. Det finns många tåliga nejlikasorter för stenparti. Olika sorters SILVERarv blandat med revsuga och andra LILAbladiga krypväxter – jättetjusigt!

Jag använder en del klätterväxter som marktäckande; klematis, kaprifol, vintergröna, vildvin, t.o.m. klätterros! Vresros behöver inte mycket kärlek, doftar härligt! Det finns hur mycket som helst! Jag har dessutom byggt med torvblock rakt på berget - och kallmur av stenar vid berget. Kolla bilder på min hemsida – något för dej att stoppa jorden? Jag är mycket förtjust i olika sorters mossa. Mossflox i alla de färger! Olika små alpina blåklockor (Campanula) hör till favoriterna.

Tåliga perenner; akleja, näva, daglilja, daggkåpa, olika prästkragar, silvermartorn, olika blåklockor (toppklocka, mm), rudbeckia, kärleksört, gullris, gräslök med lila bollar, olika kryddor. Såpnejlikan kan man plantera i nåt bergshål eller ilknande. Smultron är vackert som marktäckande – även som HÄNGväxt - inte många som tänker på det!

En tacksam 1-åring: Praktportlak Kariba (Portulaca grandiflora) färgglad ett-åring, tacksam; växer vilt i sand, passa även i murar och stenparti. Ettårig, 15 cm hög, stora färgglada blommar, bildar en blommande matta. Bäst att så tidigt, så den hinner.

Fler tacksamma ett(?)-åringar: rosenskära, blomsterlin, ringblomma, gurkört, vallmo, lubin, fingerborgsblomma – ”bara” slänga fröna i marken!

Knölväxter; gladiolus, stäpplök, montbretia, mm du hittar i affären nu på våren, kalrar sej i ganska dålig jord också.
Jag har fler tips... rolleyes.gif
Hannele
Tåliga buskar:
Jag nämnde vresrosor, pimpinellarosor, klätterrosen flammentanz är ganska tuff.
Robinia – Canadensis "multiplex", rosavita doftande blommor.
Hängande silverpäron – Pyrus salicfolia "pendula".
Maackia amurensis är torktålig.
Hannele
Vi köpte aldrig nån jord till vårt berg - det blir mer personligt så.
Bild på min favoritfikaplats! Utsikt från kökstrappan:

Här syns japansk lönn, körsbärskornell, havtorn med vackra orange höstbär! Två magnolior, tre doftande syrener, en julgran. Stamros, doftande hansa-ros och finsk midsommarros, en låg kryp-ros, västkustens vilda nyponros med vackra röda nypon på hösten! Vintergrön lagerhägg. En vintergrön japansk liguster som växer som ett torn. Röd ölandstok, kaprifol, klematis. Murgröna, två mahonia - en hane och hona hoppas jag! Kryddor, perenner, taklök, vårlökar, änglatrumpet, fuchsia, sommarblommor, vilda ängsblommor...
Ingrid på Västkusten
Sådant har jag med!
Och vi har ett terrasserat berg - bra sätt att skapa fickor och rabatter - gärna upphöjda sådana.
Man kan plantera efter förutsättningarna elelr så kan man förändra dem.
Rekommenderar Beth Chattos bok om ' a gravel garden' - mkt intressant läsning för den torrare trädgården :-)

Själv ha rjag upphöjda rabatter och trädgårdar, stenmurar, kallmurar - man kan göra mkt och börja i en hörna :-) är alltid bra istället för megaprojekt. Tar ju minst tio år för en trädgård att växa fram :-)

För oss är olika sorters gammeldags rosor varit bra - lavendel - isop, rölleka(olika färger), minibarrisar, klätterväxter varit bra - listan kan göras oändlig förresten ;-) nästan i alla fall.

Hälsar Ingrid
Hannele
Ta vara på det som finns! Vilda blommor, ljung... Jag formklipper asp, ek, salix...
Mer berg: http://hem.passagen.se/solovetski/bergsvyer.htm

Gräslök blommar vackert på 5 mm sand. Murreva, penningblad och smultron täcker kallmuren fint.
Hasse_h
Jag måste bara säga att jag är imponerad! Otroligt vackra planteringar! smile.gif
Ann i Göteborg
Åh, tack så mycket för alla tips. Nu skall jag "bara" sålla och presentera...

Mycket intressant att vresrosor kan klara detta också - tuffa plantor smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon