ingrid fuxwall
Mina smålökar, tex. pärlhyasinter förökar sig förskräckligt och det är kanske bra men nu är rabatterna hemska med alla dessa små tunna stänglar.

Har hållt på ett par timmar och grävt upp, sorterat och flyttat men det tar som sagt sådan tid, någon som har annat tips?

ingrid
Immix
Lökkorgar som du gräver ner borde väl funka bra om du inte vill att de ska sprida sig.
Åsa, mälardalen zon 2
Med tanke på att pärlhyacinter brukar kunna fröså sig ganska bra lär nog inte lökkorgar hindra spridning. Man kan ju gräva upp och ge bort + klippa bort blasten kan man ju också göra, ett sätt att utrota lökväxter är ju att klippa bort blasten så ingen näring samlas in till löken.
kristerh
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,26-05-2006, 12:40)
Med tanke på att pärlhyacinter brukar kunna fröså sig ganska bra lär nog inte lökkorgar hindra spridning. .

Annars är det bara att klippa bort fröhöset innan fröna mognat, dvs direkt efter blomningen wink.gif
krister
Blomstertanten
Om man rycker bort bladen så tillslut borde de ju tröttats ut !
Funkar på mycket ! tongue.gif
Lady Hamilton
laugh.gif Ja idahg har jag varit ute och "ryckt o slitigt" så nu skall det vara betydligt mindre Tulpaner, narcisser och pärlhyacinter till nästa år, hoppas jag. Om inte så har jag i alla fall betydligt snyggare nu i min rabatt än vad det var tidigare..................
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon