Bessie
Vi hade tänkt köpa en symaskin åt min syster i trettiårspresent. Den behöver inte vara avancerad så länge grundsömmarna fungerar. Vi hade funderat på en Bernette 65, är det nån som har erfarenhet av den?
hellen99
Jag vet inget om den! Köpte själv en från Haléns, en Singer med bara grundsömmar. Den kostade bara 1895:- och funkar jättebra! smile.gif
Elisabeth-Västkustkolonisten
Och jag har alltid haft Pfaff. Redan min mormor har sagt att om vi flickor köper en symaskin så skall det vara Pfaff.
Ciczi
Jag har en brother 2600 xl. Den är bra för mig som nybörjare.

mvh Ciczi
ninnisky
Har en Husqvarna Platinum 730 som jag är väldigt nöjd med ..
MrNorth
Undrar, vad är det för fel på de symaskinerna för 800-1000, tror onoff har en som heter yamato..

/Henrik
Swingtime
Varför tror du det är fel på dom? Vill man ha många funktioner på en symaskin så kostar den mer. Bäst är ju att tänka efter innan köpet vad man behöver.
Jag har en Bernina med några år på nacken och den fungerar bra
Glenn
Våran gammla "bettan" hon är runt 40 år gammal och hon funkar fortfarande felfritt fast hon är antik tongue.gif
Kathy
Jag har en Husqvarna Interlude 445 som jag köpte för några månader sen.
Jag funderade först på en enklare symaskin, men när jag ändå ska köpa en, så fick det bli en lite mer avancerad.
Det är behovet som ska styra och har man tänkt att "bara" sy raksöm osv, så går det säkert minst lika bra med de symaskiner som kostar runt 1000-lappen.
jessica zon6
Jag förespråkar Bernina, eller liknande, gärna utan en massa plotter som datorisering.Oftast behöver man bara raksöm ,sicksack och knapphål.
Min har hållt länge, och då har jag sytt i det mesta, fast jag har ju haft en overlock också.som komplement.
Nu är jag dock inte så inne i vad som finns på marknaden eftersom det var några år sedan jag jobbade som skräddare.
Anma
CITAT (MrNorth @ 25-05-2006, 00:31)
Undrar, vad är det för fel på de symaskinerna för 800-1000, tror onoff har en som heter yamato..

/Henrik

När min gamla husqvarna gick sönder köpte jag en billig för en knappa tusenlapp . Den lät högt, var krånglig att trä, plastig, skramlade och sömmen blev ojämn. Inge kul! Det slutade med att jag lämnade in min trasiga Husqvarna på lagning. Det kostade 700:- jag trodde den gjort sitt men den gick visst och fixa! Den är över 20 år gammal, går som en klocka, är tyst och sömmen blir som på en fabriksmaskin. Då, -84 kostade den nästan 4000:-, jag hade sparat länge för att kunna köpa den för mina egna pengar. Ändå är den ganska enkel, det finns flera nyttosömmar men inga broderisömmar mm. mm. Mamma tyckte att jag skulle ta en billigare men jag ville ha kvalitet... Det lönade sig visst! smile.gif
Elisabeth-Västkustkolonisten
Jag tycker också att kvalitet lönar sig. En symaskin som bara krånglar använder man inte.

Många olika symaskinsmärken görs på samma fabrik, tror att t.ex pfaff och singer tillhör samma koncern nuförtiden.

Har man en bra maskin så kanske man syr mera än man tänkte från början. Overlocksömn tycker jag skall vara med i alla fall.

Elisabeth
Månskensbonden
Jag köpte en gammal Singer på kommunens second hand lager för 25 spänn. smile.gif Den är som en stor resväska i trä. med huv och allt, och väger säkert tio kilo. Elkabeln är av den gamla goda tvinnade rutiga typen, och blir misstänkt varm när man kör. blink.gif
Gasar gör man med hjälp av en metallstång som man petar in i fronten, och som hänger ner mot knät. Tryck den åt sidan med benet, och hej vad det går! biggrin.gif
Dessvärre blir det bara raksöm, för jag tror inte sicksacken ens var uppfunnen när den här maskinen skruvades ihop, men jag brukar alltid ha lite problem med att mata in tyget i alla fall så det blir liksom lite sick och sack ändå. tongue.gif

Har i alla fall fållat en jädrans massa gardiner med den, så det så!

(-Å skulle jag lägga mer pengar på nån maskin just nu, så vore det nog inte på en symaskin, utan en SÅmaskin! biggrin.gif )
titti49zon6
Just nu har jag en värstingmaskin från Janome(9år) som jag är nöjd med,har även en Pfaff som är ca 15 år och syr många sömmar och som jag aldrig gör mig av med för den har funkat klanderfritt i alla år och jag har sytt mycket åt mig själv och andra under åren
Men när min sonhustru ville ha en symaskin köpte jag en enkel Janome åt henne den syr bra,är relativt tyst(det går inte att jämnföra dom billigare maslinerna med dom dyra) enkel att trä
Vad du ska tänka på är att det finns service och reservdelar i framtiden om något skulle gå sönder, dom billiga maskinerna som finns på stormarknad,Rusta och i en del kataloger kanske inte har den servicen

Mitt råd; det spelar inte så stor roll om det är en Husqvarna,Pfaff,Janome,Bernina,Singer till bra pris eftersom dom alla har ett bra servicenät
Ciczi
Kan ju tipsa om ett forum som heter SYsidan

Där finns det recensioner av symaskiner och allehanda tips och trix. Dessutom många som är väldigt duktiga.

Ciczi
ninnisky
tittar ofta på Sysidan - jättebra forum biggrin.gif biggrin.gif
ah56
CITAT (MrNorth @ 24-05-2006, 23:31)

/Henrik

Symaskiner är ju mekaniska med många rörliga delar och kräver service regelbundet. Jag har sett på Sysidan att symaskinsverkstäder inte reparerar/servar de där billiga maskinerna från Onoff o liknande affärer. En symaskin har man i regel 10 - 30 år eller mer. Min mamma har kvar samma Husqvarna ZigZag Automatic (den där gröna) som hon köpte på avbetalning 1955 och den går som tåget fortfarande. Det går fortfarande att hitta tillbehör som pressarfötter o liknande.

Jag hade hellre satsat på en servad genomgången begagnad "märkesmaskin" än en maskin av udda märke.
Björken
Jag håller med ah55 om just det där med att köpa en beg symaskin. Jag har köpt flera beg symaskiner och gett bort de senaste åren. Jag frågar efter de som använts i textilslöjd för min erfarenhet är att de ligger bra till i pris och har servats med jämna mellanrum.
netaave
För det första köp ingen symaskin på Onoff!!!!
De är säkert inget större fel på maskinerna men servicen om det skulle hända något är obefintlig.

Jag köpte min symaskin för 19 år sedan, valde då mellan min som är en Hugin och en Husqvarna.
Det visade sig då att min maskin hade exakt samma motor som en Husqvarna som var nästan dubbelt så dyr. Det enda som skilde var att jag inte kunde brodera med min.
Jag har 8 sömmar klarar både elastiska och de vanliga + fållsöm och har klarat mig bra med dom och då syr jag väldigt mycket, både kläder och hemtextil, har i stort sett använt maskinen varje vecka och inte behövt serva den en enda gång på alla dessa år. Den går klockrent.

Så mitt råd är att man tänker efter vilken sorts maskin man behöver, vad är det man ska sy, är jag i behov av alla specialeffekter?
Kolla sedan kapaciteten på de olika motorerna de är trots det som är avgörande för maskinens livslängd.
ah56
CITAT (Björken @ 25-05-2006, 14:31)
Jag håller med ah55

Hallå nu gjorde du mig ett år äldre!!! Född 1956 biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
Hannele
CITAT (Bessie @ 24-05-2006, 18:49)
Vi hade tänkt köpa en symaskin åt min syster i trettiårspresent.
Den behöver inte vara avancerad så länge grundsömmarna fungerar.

Sömn för elastiska tyger är väldigt bra att ha, kolla det.
Björken
CITAT (ah56 @ 25-05-2006, 16:32)
CITAT (Björken @ 25-05-2006, 14:31)
Jag håller med ah55

Hallå nu gjorde du mig ett år äldre!!! Född 1956 biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

Förlåt så hemskt mycket inte min mening att göra dig äldre än du är smile.gif
*Felix matte*
CITAT (netaave @ 25-05-2006, 15:06)
.

Jag köpte min symaskin för 19 år sedan, valde då mellan min som är en Hugin och en Husqvarna.
Det visade sig då att min maskin hade exakt samma motor som en Husqvarna som var nästan dubbelt så dyr. Det enda som skilde var att jag inte kunde brodera med min.

Sanningen är den att Hugin köptes upp av Husqvarna =
samma maskiner under olika namn.. och olika priser förståss.

Håller med om att man ska hålla sig till de etablerade märkena
då vet man att service finns att få.
Min gamla Husqvarna... mer än 30 år gammal... fungerar fortfarande..
yngsta dottern som syr rätt mycket, har fått ärva den när jag
köpte ny... det blev en Pfaff smile.gif

jag surnade för att den "tjorvade".. men maken fixade felet
och nu är den som ny igen tongue.gif
Bessie
Tack för alla svaren! Ska se vad det blir...
renate
Jag har en Pfaff E 1222 år 1976,den har alla sömmar plus broderi som jag inte använder,Den har inte krånglat,lite småskar, servis och nu sist en ny motor.Den ska håller mitt liv ut.Den är köpt i Tyskland,fick den när yngste sonen föddes.
Sara.
Jag har listat ut att det måsta vara bäst att köpa en symaskin av ett känt märke som varit med länge, men var hittar jag dessa? Någon som köpt en de senaste åren? Var? I min närhet känner jag bara till en butik, men utbudet där var väldigt litet. Någon som köpt av en kedja eller på nätet? Hur funderar det med reperationer och sånt?
ninnisky
Jag tycker du ska ställa samma fråga på denna sidan http://www.sysidan.se/

Du kommer att få många svar och dessutom finns mycket att läsa där om olika maskiner.

Lycka till!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon