Denna fliklönnen planterades förra våren. På sommaren dog den ena grenen, den som är vit på bilden. Bladen i övrigt var brunkantade till mer än hälften av bladet. Jag trodde den hade torkat trots en blöt sommar och placering i ett inte för torrt torvparti som vattnades ofta.

I år kom den fint med nya blad. Men för en vecka sedan började bladen i toppen hänga. Det hade varit runt 20 grader i två veckor och en vecka med kyligare och regn innan den började hänga. Den står soligt, men borde inte haft det jättetorrt.
Frågan är om det är torka, men då blir väl bladen bruna och inte hängiga bara på en del av plantan?
Den står nära en 7 meters taxus, kan den påverka? Grannen påstår att de inte får päron pga taxusen, men det är väl bara enar som ger sjuka på päron?
Att grannen skyller på mig tycker jag är kränkande!!!
Nä, päron och idegran har jag aldrig läst skulle ha något samband vad gäller sjukdomar. Be grannen utveckla sitt påstående så finner du nog om det är underbyggt eller ifall det handlar om något missförstånd.
Den döda grenen på bilden tycks ha dragit ner förödelsen i stammen. Är det inte så att plantan är döende ovanför den stora döda grenen? Köldskada, svamp eller annat...kapa där.
kristerh
25-05-2006, 09:39
Jag skulle nästan misstänka att det är något med rötterna

men vad?
det verkar som den inte orkar underhålla grenarna längst upp, för liten rotmassa kanske

svårt att göra någonting åt isåfall, hur var det med rötterna när du planterade den?
krister
Hannele
25-05-2006, 10:37
CITAT (Xelma @ 24-05-2006, 19:42)
Jag trodde den hade torkat trots en blöt sommar och placering i ett inte för torrt torvparti som vattnades ofta.
Rötterna kanske har ruttnat?
För mycket vatten är alltid farligare än torka.
De borde inte ha ruttnat, men jag kanske får ta upp den och kolla. Så här såg den ut förra sommaren innan den ena grenen dog, jag tyckte inte det såg ut som för mycket vatten utan snarare torka. I år ser det mer ut som för mycket vatten...

Jag ska kanske kapa toppen? Eller reklamera den? Den hade ingen jättekruka, men hade lite fina rötter när jag köpte den.
Jag gissar på etableringsproblem, med betoning på gissning. Dvs rotsystemet var inte bra när den sattes, det var rotsnurr, krukklumpen spriddes inte ut, kanske det var för mycket eller för lite vatten någon period förra året.
Fatta tag i trädet, böj lite åt sidorna och se om jorden lyfter sig eller rötterna har fäste i jorden.
Toppskottet skulle också kunna ha fått angrepp eller köldskada strax nedanför där det vissnar. Kolla noga.
Kanske sitter trädet för djupt i jorden. Kolla att gamla kruknivån är den som marknivån är på idag.
Har du möjlighet att få ersättningsträd är det ju en bra variant.
Den är i samma nivå som i krukan. Jag ska kolla den mer noga och ta med foton till plantskolan och höra vad de säger. Tack för råden.
Pernillaheterjag
20-06-2006, 11:56
Har inga gissningar på varför, men jag fick precis samma problem med min jap. lönn som planterades i september i fjol. Dvs fin bladbildning i våras, men sedan bara "slaknade" de. Nu har de trillat helt och själva trädet verkar inte heller må speciellt bra.
Jag reklammerade mitt träd och fick köpa ett större exemplar kraftigt rabatterat. (Är en trogen kund...)
På plantskolan kunde de inte heller säga vad som hänt, men gissade att det tagit skada av den kalla vintern och att rotsystemet inte etablerat sig tillräckligt. Märkligt bara att det först bildas nya fina blad, som sedan bara viker sig... Skulle vara intressant att verkligen få veta vad det beror på, så nästa träd slipper gå samma framtid till mötes...
(Kanske ett Helsingborgsproblem... Såg att inläggsskrivaren också bor här)
Plantskolan sa att det är virus som kan drabba om de står för blött. Jag fick rådet att kapa allt som såg sjukt ut och vattna mindre. Nu är den hälften så stor, men ser frisk ut.
Big Gardener
20-06-2006, 15:28
Jag gissar att det är ett problem relaterat till för lite luft till rötterna. Hade du ställt den i torv? Torv är ingen vidare att plantera direkt i eftersom det lätt slammar igen även om vattningen inte är överdriven. Luften har väldigt svårt att ta sig ner till rötterna då plus att torvnedbrytningen ständigt kräver syre.
Den står i välbrunnen hästgödsel, torv och sandjord. Jag har kollat jorden och det är mer sand än torv runt lönnen. Men jag vattnade ganska mycket förra året då torvpartiet var nytt.
Det står ofta om lönnar att de vill ha väl dränerat. Jag har lönn i ett torvparti och det funkar bra, men så har jag också en lätt morän under så det blir aldrig överskottsvatten stående i planteringen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.