|
hellen99
24-05-2006, 18:49
Det finns ju massor av ordspråk eller uttryck, kom just på ett när jag skrev i ett annat inlägg.... "Så kan det gå när inte haspen är på".... ja, det kan man kanske fatta... men den här.... Det är ingen ko på isen! (så har jag hört ett uttryck när det inte var någon brådska!!! Har någon något annat tokigt ordspåk eller uttryck?
Jag tycker det finns ganska gott om fåniga ordspråk, just nu står det lite still i huvet bara. Ett som är ganska fånigt är iallafall "det är ingen fara på taket!"
Alexander-VG-zon3
24-05-2006, 20:03
se om jag komemr på nåt 'så går det till i den finare världen' 'nu har du satt din sista potatis' 'nu ska vi se sa blinda sara' m.m. lite halft löliga kankse
gammelnalle
24-05-2006, 20:30
vad är det för tokigt med dem??
enda riktigt tokiga jag kommer på är: "Klart som korvspad".... b
Gossen Ruda
24-05-2006, 20:58
Vad gäller kossan på isen så är hela ordspråket: "Det är ingen ko på isen så länge rumpan är på land." Om du föröker baxa ut en ko på isen så förstår du lite mer. Det tar lång tid om det alls går.
Margaretha
24-05-2006, 22:40
"Så snabbt som en höna kan blinka." Det brukar min svärmor säga! Lustigt att flera tar upp kon på isen. Jag hade aldrig hört det uttrycket förrän förra veckan!  Och nu visar det sig att det inte är så okänt!
Biggan_
24-05-2006, 22:48
Och här finns fler talesätt skitit i det blå skåpet
"Hur mycket kostar kaffekornen?" sa en kompis i min barndom när gylfen i misstag stod öppen. Förstår det fortfarande inte.
"Man ska inte ropa hej förrän man är över bäcken" Det ser jag absolut inget vettigt i heller.
CITAT (Emma_ @ 25-05-2006, 03:33) "Man ska inte ropa hej förrän man är över bäcken" Det ser jag absolut inget vettigt i heller.  Jag tolkar det som att det finns en risk att bli blöt om man inte når till andra sidan. Därför är det bättre att vara tyst än "ropa hej" innan man nått andra sidan. En översättning kan vara såhär: Bättre att vara tyst tills man är klar än säga "det här går ju bra" medan man håller på....det kan alltid strula till sig.
CITAT (Scrollan @ 25-05-2006, 16:38) CITAT (Emma_ @ 25-05-2006, 03:33) "Man ska inte ropa hej förrän man är över bäcken" Det ser jag absolut inget vettigt i heller.  Jag tolkar det som att det finns en risk att bli blöt om man inte når till andra sidan. Därför är det bättre att vara tyst än "ropa hej" innan man nått andra sidan. En översättning kan vara såhär: Bättre att vara tyst tills man är klar än säga "det här går ju bra" medan man håller på....det kan alltid strula till sig.  Jag förstår ju meningen med ordspråket, och jag hade förstått om det löd: Man ska inte säga "det här går ju bra" innan man är över bäcken. Men just hej, varför ska man säga hej när man går över en bäck.. Är "hejet" ett "hälsnings-hej", eller ett "hej, vad bra det går-hej"? Det här blir väääldigt förvirrat så hoppas ni förstår.
Alexander-VG-zon3
25-05-2006, 18:39
CITAT (Emma_ @ 25-05-2006, 02:33) "Man ska inte ropa hej förrän man är över bäcken" Det ser jag absolut inget vettigt i heller.  mans ka inte ropa hej föränns man är över å vet om där är nån eller vilken där är typ man ska inte vara försnabb i saker . det kan gå fel sen elelr bli fel^^ eller nåt om man tolkar det typ
gammelnalle
25-05-2006, 18:56
CITAT (flaxss @ 25-05-2006, 19:39) CITAT (Emma_ @ 25-05-2006, 02:33) "Man ska inte ropa hej förrän man är över bäcken" Det ser jag absolut inget vettigt i heller.  mans ka inte ropa hej föränns man är över å vet om där är nån eller vilken där är typ man ska inte vara försnabb i saker . det kan gå fel sen elelr bli fel^^ eller nåt om man tolkar det typ man ska inte ropa hej förrän man är presenterad..... den som gräver en grop åt andra kallas entrepenör... har man slatt yxan i båten, får man ro fort som f.n...
Fru fet
25-05-2006, 19:00
Min favorit är inte så svår att förstå, men ändå: Kors i häcken, sa kärringen, satte sig på lien
Hannele
25-05-2006, 19:04
CITAT (gammelnalle @ 25-05-2006, 19:56) man ska inte ropa hej förrän man är presenterad.....
den som gräver en grop åt andra kallas entrepenör...
har man slatt yxan i båten, får man ro fort som f.n... Varför dessa mellanrum?
CITAT (Hannele @ 25-05-2006, 21:04) CITAT (gammelnalle @ 25-05-2006, 19:56)
man ska inte ropa hej förrän man är presenterad.....
den som gräver en grop åt andra kallas entrepenör...
har man slatt yxan i båten, får man ro fort som f.n... Varför dessa mellanrum?  Dom var kul, Gammelnalle! Varför bry sig om petitesser, Hannele?
CITAT (Anne R @ 25-05-2006, 21:07) CITAT (Hannele @ 25-05-2006, 21:04) Varför dessa mellanrum? :wacko:
Dom var kul, Gammelnalle! Varför bry sig om petitesser, Hannele? Petitesser? En fråga är väl en fråga?
gammelnalle
27-05-2006, 19:37
mellanrummengjordejagförattmarkeraattdetvarolikatravesteringarpåkändaordstäv jagtroddeinteattdetgjordenågotattdettogmerplats.Påmindatorsynsallasamtidigt,ment ydligenmåstevissascrollaochdettavisttejaginte.Sorry. b
CITAT (Bessie @ 25-05-2006, 00:15) "Hur mycket kostar kaffekornen?" sa en kompis i min barndom när gylfen i misstag stod öppen. Förstår det fortfarande inte. Jag har hört den i formen "handlarn har glömt stänga butiken"...
Hannele
27-05-2006, 19:50
CITAT (Anne R @ 25-05-2006, 21:07) Varför bry sig om petitesser, Hannele? Petitesser? Tja, gammelnalle gör det inte lätt för alla med olika lässvårigheter..
gammelnalle
27-05-2006, 20:02
om inte den första varianten är bra för folk med lässvårigheter...... citat: ur GARDEN PARTY (borde väl passa här???) You see you.., can't please everyone, so you got to please yourself. b
Hannele
27-05-2006, 20:10
CITAT (gammelnalle @ 27-05-2006, 21:02) om inte den första varianten är bra för folk med lässvårigheter...... Nej, verkligen inte! De med kort minne har hunnit glömma vad de läst, när de väl skrollat till slutet..
CITAT (Hannele @ 27-05-2006, 22:10) CITAT (gammelnalle @ 27-05-2006, 21:02) om inte den första varianten är bra för folk med lässvårigheter...... Nej, verkligen inte! De med kort minne har hunnit glömma vad de läst, när de väl skrollat till slutet..  Vi förstår ditt dilemma, Hannele.
gammelnalle
27-05-2006, 20:12
okki dokki... DET visste jag inte...
"man lär så länge man har elever"
björn
Jaja, en fråga är en fråga är en fråga... eller hur det nu va... Mellanrum eller inte. Men det måste väl ändå vara enklare att läsa om det är lååååååånga mellanrum än om det inte är några mellanrum alls. Tycker jag iallafall, och jag råkar ha svårigheter med att läsa och skriva även om jag inte lider av dyslexi. Det beror på min skada i nacken det enligt doktorn. Men vem vet, det kan ju vara något annat. Men nu har ju jag hoppat från ämnet, ber ödmjukast om ursäkt. Hoppas att den godtas. Förresten vet inte om det passar här men jag har aldrig fattat det där med "vad är det för skillnad på en bäver?" Svaret har jag fått höra är "Den är lika." Inte ett dugg klokare blir jag av det, men det är nog det som är meningen, eller?
Tack för förklaringen nalle, men nu när du skrev en så där lång mening som i min dator blev jäääättebreeeed så måste jag ju scrolla åt höger. *skojar* iaf bara lite och alltid retar det nån med en sån kommentar som min....  CITAT (Anne R @ 28-05-2006, 00:05) Förresten vet inte om det passar här men jag har aldrig fattat det där med "vad är det för skillnad på en bäver?" Svaret har jag fått höra är "Den är lika." Inte ett dugg klokare blir jag av det, men det är nog det som är meningen, eller? Den är ju lika rolig som den här!Vad är det för skillnad på en elefant? Båda kan varken cykla.
tullmejs
28-05-2006, 07:55
Fast vet ni vad det är för skillnad och likhet mellan en tandläkare och en brandman?
hellen99
28-05-2006, 10:17
Båda rycker ut!!! hehe
hellen99
28-05-2006, 10:19
Jag undrar varför man säger så här "Tala är silver men tiga är guld". Själv har jag fått lära mig att det är bättre att fråga en gång för mycket än inte alls och sedan sitta och se dum ut när man inget fattar!
tullmejs
29-05-2006, 07:02
CITAT (hellen99 @ 28-05-2006, 11:17) Båda rycker ut!!! hehe  Ja - det var likheten. Den kompletta likheten och skillnaden mellan en brandman och en tandläkare är: Båda rycker ut, den ene tänder, den andre släcker. :-)
Farbror Blå
29-05-2006, 09:56
Likheten mellan en struts:
Båda benen är lika långa, särskilt det vänstra..
Skillnaden ellan en elefant:
Den kan varken hoppa..
CITAT (gammelnalle @ 24-05-2006, 21:30) vad är det för tokigt med dem??
enda riktigt tokiga jag kommer på är: "Klart som korvspad".... b Ja, den frågan var defenitivt " klar "
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|