Karrolina
24-05-2006, 20:15
Jag hittade en enda sån bland alla vinbergssnäckorna.. Är det kört nu

?
Åsa, mälardalen zon 2
24-05-2006, 20:22
Så snabbt ska man nog inte döma det finns ju vanlig svart skogssnigel. Och inte har jag märkt att de är något prolem.
Gossen Ruda
24-05-2006, 20:29
Jag har sett många svartingar på landet, övervintringen har tydligen gått bra för dom. Det är den vanliga svarta skogssnigeln, Arion ater. När dom är många KAN det bli problem för dom äter ju också växter men för det mesta märker man inte något.
Karrolina
25-05-2006, 18:54
Så det är inte en mördarsnigel!!

Jag känner mig väldigt lättad i så fall. Skönt!
En typisk mördarsnigel är väl tegelröd. Andra röda/orangea nyanser kan också förekomma.
Problemet är väl att det finns inhemska snigelarter som också är rödaktiga.
så inte alla röda är mördarsniglar...
Karrolina
27-05-2006, 18:44
Ja jag är liksom ny på det här med trädgård så jag vet inte hur dom ser ut alls. Jag läste i en tidning att spansk skogssnigel kan vara allt från orange till svart. Och det är väl den som kallas mördarsnigel? Men den vanligaste färgen kanske är tegelröd alltså?
ja, den tegelröda/nyanser är vanligast.
För 10 år sedan såg man knappt några röda, nästan alla var svarta. sedan ett par tre år tillbaka kan man ganska ofta se rödaktiga, ofta rätt många på samma ställe. Rimligt sett är de mördarsniglar de flesta av dem...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.