|
Monarda
25-05-2006, 07:12
Min 14-åring klippte gräset igår med handjagaren, utan att knota! Visserligen blev det lite ojämt men jag tänker inte klaga. Ser fram emot en sommar där han inte sitter klistrad vid datorn hela tiden. Någon liten uppgift varje dag har jag tänkt mig att han ska få göra. Äntligen kanske man kan få lite valuta för månadspengen.
fruberglund
25-05-2006, 08:21
Inte än (han är ju bara 6 månader  ) men det ska han allt få göra när han blir större. Han ska få lära sig att uppskatta djur och natur och inte bara sitta vid datorn. Han har dock trädgårdsmästaregener i blodet så det hoppas jag det blir nåt av Nej, klaga inte om det är lite ojämnt. Man måste inte vara en sån perfektionist jämt. Jag är sån, vill ha allt på mitt sätt men ibland får man låta det vara
Eva 33c
25-05-2006, 09:34
När mina söner fortfarande bodde hemma så klippte de grästet när man bad dem. Den yngre var också en hejare på att gräva gropar. Varje sten han stötte på såg han som en personlig förolämpning och gav sig inte förrän den var upptagen. Jo, en gång fick han ge sig, när det visade sig vara en alltför stor sten att få upp med handkraft. Då pallade vi upp den så att den blev synlig ovanför jordytan och planterade runt den. Nu har de sedan några år flyttat och min 12 åriga dotter är inte lika "användbar" än.  Men lite maskrosor kan jag få henne att dra upp ibland. Annars har jag aldrig vågat släppa barnen på rensning, de skulle ju kunna dra upp någon intressant självsådd!
Ja, min 4-åriga kille kastar sig med glädje över trädgårdsbestyren. Han hjälpte mig att klippa ner alla vissna perenner i våras och häromdagen klippte han gräset med handjagare (och jag fick absolut INTE hjälpa till). Vår gräsmatta är inte så stor...
Jag är dock tveksam till att intresset håller i sig....!!
Helen B
25-05-2006, 10:00
Mina killar (8,10) hjälper till med snigeljakten. Den hjälpen tar jag tacksamt emot Fick även mycket bra hjälp av yngsta i våras när perennerna skulle klippas ner. Det är kul med att klippa med sekatör (undrar hur länge han tycker det  )
Airamya
25-05-2006, 10:07
Min 9-åring älskar trädgårdsarbete och hjälper till mycket, av fri vilja, men det blir inte alltid så effektivt... Igår skulle han dra upp maskrosor men hittade snart en som det satt en humla på o då fastnade han där och byggde tillslut ett smärre hus av maskrosor till humlan (som för övrigt var vansinnigt söt, helt gul i fejset av pollen). Han har en egen rabatt som han får förfoga fritt över och även har eget ansvar för (med vattning o dyl). I år har han sått lövkoja, ringblomma, solrosor och satt ner en dahlia. Det var nog nåt mer också, jag måste erkänna att jag inte minns vad... Klint säkert, han älskar klint. Vi har inget tvång på att han ska hjälpa till i trädgården men han KRÄVER att få vara delaktig och det är jag bara glad för  Önskar bara att man kunde uppnå samma inställning till hushållsarbete...
Minns en gång när jag fick hjälp av en då åttaårig son. Vi hade klippt häcken så fint, nästa gång vi kom ut i trädgården hade sonen mycket noga klippt hallonbuskarna precis lika fint  om inte finare. Det var en ca 4 dm hög hallonhäck, jämn och fin. Vad gör man? Berömmer det fina klippandet förstås - men ... Nä, det blev inga hallon det året
Fru fet
25-05-2006, 10:54
Mina killar (4 och 6 år) tycker om att klippa! Gärna med den största häcksaxen eller sekatören  så jag har ofta hjärtat i halsgropen (ja, de får ju inte göra det på egen hand förstås). Nu verkar de dock ha fått en ny hobby - att dränka sniglar i vattentunnan. Vad jag än tycker om sniglar är det ju inte ett beteende jag uppmuntrar såklart. De gillar också att gräva och klippa gräset. När de gjorde ett genusarbete på dagis förra veckan och fågade barnen vad tjejer kan jobba med svarade båda "gräva och plantera blommor"..men jag hoppas att de snart inser att grävning och plantering faktiskt inte bara är tjejarbete!
Min 5-åriga tjej älskar att hjälpa till och jag försöker hitta på nåt som hon klarar av. Vattna gör hon gärna. Hon har fått en egen rabatt vid lekstugan som hon får sköta om (med en hjälpande hand från mig förstås). Plocka upp småstenar i gräsmattan gjorde hon en dag och fick två fulla sandhinkar med sten, och det var ju till verklig nytta.
Har tyvärr ingen avkomling ännu som vill hjälpa mig men minns själv när jag var liten och det skulle krattas löv och grenar från en väääldigt stor gräsmatta. det var inte kul. Men det var också det enda som mina föräldrar ville att vi skulle hjälpa till med.
mvh Ciczi
Elisabeth P
25-05-2006, 13:14
Min 7 - åring hjälper gärna till. Hon är med och planterar, vattnar och lastar skottkärran men div rens. Det där med egen rabatt eller land hade hon säkert uppskattat. Får försöka fixa det till nästa år. Min 10 - åring har bara fotboll i huvudet så hans tid räcker inte alltid till. Dock hjälper han gärna till att vattna med trädgårdsslangen. Plantera tycker han ochså är kul i den mån av tid han anser sig ha.
Sekatören har jag inte vågat släppa, i tron att allt för mycket skulle "försvinna". Klippa gräset borde ju faktiskt kunna vara något för min 10 - åring.
Lisa
virrevarv
25-05-2006, 13:15
Melvin är två och ett halvt och hjälper så gärna till, både på gott och ont , man får ha ögonen med sig så han inte rensar det som ska vara kvar!  Gräver gör han mer än gärna, har fått egen spade och kratta, vattna i växthuset är jätteroligt, ja givetvis är det spännande att vattna med slangen oxå! Jag försöker uppmuntra honom att hjälpa till och visar honom allt möjligt, men visst ibland är det inte en hjälpande hand jag får utan mer en "stjälpande hand" men vad gör det? Vi gör nåt ihop och det tycker jag är så roligt.
virrevarv
25-05-2006, 13:18
Måste bara visa en bild när han hjälper till, gräsklipparen är inte igång så klart men jag hoppas att intresset för den håller i sig tills han blir tonåring och att han inte blir gräsallergiker som sin far!
titti49zon6
25-05-2006, 13:47
Käner igen att dom är hjälpsamma-ibland lite för mycket- när dom är små men när dom kommer upp i tonåren är det med djupa suckar,stånk o stön som dom klipper gräs Kratta går inte alls an,dom får ju blåsor i händerna. Likaså att på våren plocka sten från gräsmattan(snöslungans fel) då får dom ont i ryggen Nä, inte förän dom skaffat eget kommer intresset för trädgårdsarbete tillbaks,då kan telefon gå varm när dom vill veta hur dom ska göra Brukar ibland säga att dom skulle varit mer intresserade tidigare så hade dom ju haft rutin idag. Annars är dom trevliga och duktiga grabbar alla tre och dom kan ju inte rå för att dom fått en trädgårdstokig mamma
CITAT (titti49 @ 25-05-2006, 14:47) Käner igen att dom är hjälpsamma-ibland lite för mycket- när dom är små men när dom kommer upp i tonåren är det med djupa suckar,stånk o stön ... Jo, men visst är det väl så det är. Som små vill de ju vara med och göra allt det som mamma/pappa gör. Sonen var sååå stolt när han gjort häck av hallonbuskarna, så stolt att jag bara var tvungen att säga att det var snyggt, för det var snyggt jobbat! Men ... fel ... Som tonåringar ligger intresset på annat håll. Mina f.d. tonåringar är idag vuxna, men har inte trädgårdsintressen (än). Dom har ju för guds skull fullt upp med det de sysslar och intresserar sig med/för. Mitt eget trädgårdsintresse väcktes först vid 40-års-åldern. Min stackars mamma har försökt många saker med mig genom åren - det mesta har misslyckats  . Även trädgårdsarbete. Men hon hann i alla fall uppleva mina "trädgårdsframgångar" innan hon gick bort vid 86 års ålder. Det uppskattades.
Här hemma så är det nog mest jag som har varit på mina föräldrar om att vi måste plantera blommor på balkongen och det har inte vart av något större intresse för dem men i år så var det dem som kom med förslag om att vi borde ha en kolonilott tillsammans
Det är ju så, som amaria säger, att de minsta vill vara med och hjälpa mamma och pappa. Jag ääälskade att diska när jag vara liten. Hur kul som helst att slabba med vatten.. Man ville ju visa att man var en stor flicka.  Men att vara tvungen att hålla ordning på sitt rum, duka fram/plocka av och diska samt hjälpa till i trädgården som tonåring, var hemskt tyckte jag. Jag kunde inte för mitt liv begripa varför vi skulle ha så mycket gräsmatta.. Vad är det för fel på asfalt? Det frågade jag mina föräldrar många gånger.. Mitt eget trädgårdsintresse har väckts bara de senaste åren, och nu är det jag som är flitigare än mina föräldrar.
Madeleine1
27-05-2006, 13:07
Min 8-åring hjälper gärna till med gräset. När han var mindre och ville vara med och klippa med sekatören tog vi helt sonika bort fjädern från en gammal (inte sylvass) sekatör, då var han tvungen att klippa med båda händerna och kunde inte få något finger i mellan.
Psykofarmaka
29-05-2006, 17:34
Jag hoppas verkligen att min son, som beräknas nedkomma i slutet juli, kommer att hjälp till i trädgården....det var ju lixom en av anledningarna till att vi skaffar barn
Latmask
29-05-2006, 17:55
Min snart två-åring hjälper gärna till med att bära gräs och vissnade växter till "samlingsstället". Han är så varsam så varsam med alla djur han hittar. Pekar och tittar, klappar försiktigt på dem och om jag ger tillstånd till att han får lyfta upp dem (grodor, maskar etc) så tar han i så försiktigt så han knappt får upp dem. Sen släpper han ner dem en liten stund senare oskadda. Jag sa till honom att man ska "klappa försiktigt" om blommor vilket ledde till att han klappar ack så försiktigt utan att riva. Han tror däremot att han måste klappa alla blommor så han springer runt som en tätting för att hitta alla och klappa försiktigt... Maskrosor har jag visat att han kan riva bort om han vill, så dem brukar han komma med så jag ska lukta på dem. Som det ser ut nu kommer han bli en riktig djur, natur-älskare, men det hinner ju förändras många gånger om än. Han är ju inte ens två.
ingrid fuxwall
29-05-2006, 18:40
Mina barn är vuxna och bortflyttade för länge sedan och nu har jag tre hundar som hjälper mig så gärna, fast det uppskattas inte alltid. Den våren de studerade mig när jag grävde ner lökar och grävde upp dem fort som en blixt, glömmer vi bort. Gräver gjorde de gärna som valpar men inte alltid där jag ville ha hål Numera grävs alltid benen ner men än har inget grott och vi har inte fått något eget med saftiga och goda. ingrid
Mia, zon 3
30-05-2006, 12:16
Min 4-årige son hjälper till med det mesta i trädgården. Tror också att det är utvecklande för personligheten att lära sig hänsyn till små djur man stöter på. (Han hade med sig en gråsugga in i köket igår, bara för att visa min hur SÖÖÖÖT den var.....) Mitt dilemma blir ju när jag jagar liljebaggar och mosar på plattgången - hur förklara det för honom? Som tur är sover han när jag går "snigel-rundan".... Min 1-åriga dotter tycker också om trädgården, fast än så länge mest för att halshugga blommor och äta upp dem, plocka sten och äta upp dem, eller jaga mask och äta upp dem.... Kom på henne när hon satt och plockade upp ovan nämnda mosade liljebaggar från plattorna och - just det - åt upp dem! Uuuurk....
CITAT (ingrid fuxwall @ 29-05-2006, 19:40) Mina barn är vuxna och bortflyttade för länge sedan och nu har jag tre hundar som hjälper mig så gärna, fast det uppskattas inte alltid.
Den våren de studerade mig när jag grävde ner lökar och grävde upp dem fort som en blixt, glömmer vi bort.
Gräver gjorde de gärna som valpar men inte alltid där jag ville ha hål :D
Numera grävs alltid benen ner men än har inget grott och vi har inte fått något eget med saftiga och goda.
ingrid Var benen stratifierade???? Jag har två styvbarn som är tonåringar och som tycker att trädgårdsarbete är precis lika bläääh som jag själv tyckte att det var då jag var i den åldern... Mulle
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|