Jag fick en orchidee av min kompis här för 3 veckor sedan.
Vet inte varifrån den var köpt men när jag öppnade pappret var hälften av stänglarna med knoppar på avbrutna.
Nu har den börjat blomma på de stänglar som är kvar och blommorna är ju fina. Själva bladen ser dock tråkiga ut. BAra som ljusgröna, dassiga blad.
När den slutar blomma ska det vara var de här bladen i ett år eller?
Visst ser den dassig ut? Hur tar jag hand om den och "snyggar till" den lite.
Jag ser att jag i alla fall måste omplantera den.
hjälp
Jag blir lite avundsjuk, en sån vill jag ha! Jag tycker inte alls den ser dassig ut. Jag har ingen större erfarenhet av orchidéer, men jag har i alla fall en (1 år) som jag lyckats klara att blomma om för tredje gången och en (3 år) somhar blommat 6 gånger och dessutom växt i storlek. Den minsta står fortfarande i samma kruka, men den äldsta är planterad i orchidéjord (sand och småsten i botten) i en hög stormlykta. De trivs i genomskinliga krukor och jag läste nånstans att de vill ha vitmossa intill/runt rötterna. Mina blommar 2 ggr/år och blommorna sitter ca 4-5 månader åt gången. Dessa fantastiska blommor!
det är någon slags miltonia eller miltonopsis, förmodligen en hybrid som man aldrig kan hitta namnet på. Jag håller med om att den faktiskt ser rätt frisk ut ändå. Men om du tycker att den inte gör det så gör såhär: Ta upp den ur krukan, jag skulle satsa på att det antingen är inga rötter alls nästan, eller ett helt virrvar. Ta bort all gammal kompost, försiktigt och alla döda rötter. Sedan skaffar du en kruka som är numret större (om det är massor av rötter, annars tvättar du bara den gamla som den får åka ner i igen) och plantera om med en blandning av orkidékompost och vitmossa. Blötlägg vitmossan först, det blir mycket och ta bara en liten del, säg kanske en tredjedel vitmossa. Resten orkidékompost, men sålla bort det som är för fint, eller köp pinjebark istället.
Jo, förresten, du kan vänta med detta tills den blommat över.
kristerh
25-05-2006, 09:57
jag tycker inte den ser dassig ut, men den ser rätt torr ut, ge den vatten.
när den blommat klart kan du klippa bor stänglarna, den kommer att få sidoskott så småningom, det är på dessa nya som den blommar nästa år, den kommer inte att blomma mer på de bulberna som blommar nu, när den blommat klart, plantera om den i en aningen större kruka, ge den lite vitmossa o ny orkidejord, ställ ut den på sommaren så kommer den att må bra, och ha den ute så länge som möjligt i höst, temperaturväxlingarna gör att den lockar fram ny blomning, (till nästa år) och din orkidè behöver inte en genomskinlig kruka, den kan inte ta upp ljus genom rötterna som den vanliga brudorkidén (phalaenopsis) kan.
krister
Biggan_
25-05-2006, 10:05
Det är en Miltoniopsis, även kallad penseorkidé, som du har. Om bladen är ljust gulgröna så står den för ljust! Här kan du läsa om hur du skall sköta den på bästa sätt. Längst ner på sidan finns en problemsökning också.
Penseorkidé
Tack för svaren. Jag gör så då att när den blommat klart planterar jag om den så som beskrivet ovan.
Tyvärr kan jag inte ha den eller andra växter då jag bor i lgh utan balkong.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.