Full version: Syrenen blommar inte
annsve
Min kollega, som bor lite söder om Helsingborg, har haft en syren i några år (4-5 skulle jag tro) men den har aldrig blommat.

Den har inte blivit beskuren och ser helt frisk ut förutom att det inte kommer några blommor.

Hon vet inte vilken sort men den är köpt som en vit enkel syren. Om det verkligen är det är ju svårt att säga eftersom den inte gett sig till känna.

Är det någon här som vet vad det kan bero på och vad hon skall göra åt det.
Eva 33c
Min erfarenhet är att syrener är lite sega i starten. De kan ta några år på sig innan de vill blomma. Det beror nog lite på hur gamla plantorna var som man fick. Och kanske också på växtplatsen. Men om de ser friska ut så är det nog bara att vänta. Man kan ju se till att de inte behöver konkurera med gräs för nära "stammen" så att vatten och näring kommer busken till del. När de väl börjat växa ordentligt är de inte så kinkiga, men det kan som sagt ta ett tag.
Du kommer nog att få fler svar, kanske med bättre tips. smile.gif
ÅsaWa
Mina syrener tog säker 5 år på sig att blomma. Gödslar hon mycket? Enligt min svärmor (som är en aldrig sinande källa för information) blir det mer blad en blommor om man gödslar Syren.
*Felix matte*
Vi har syren vid huset mittemot... ingen skötsel, ingen gödsel och den blommar varje år.
Dotter har syrenhäck... inget gödsel, ingen vattning... den blommar. smile.gif
ullislerum
CITAT (ÅsaWa @ 25-05-2006, 20:09)
Mina syrener tog säker 5 år på sig att blomma. Gödslar hon mycket? Enligt min svärmor (som är en aldrig sinande källa för information) blir det mer blad en blommor om man gödslar Syren.

Gödslar med vad? Mina syrener har heller inte börjat blomma, har iofs bara haft dom i två år..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon