gunnelö
25-05-2006, 09:57
Bilderna bortredigerade. Se mitt nästa inlägg.
Jag har letat i böcker och på andra ställen och har inte lyckats hitta en ros som jag tycker helt överensstämmer med denna. Men någon av er vet säkert vad det är för sort.
Den sprider sig mycket och blir ca 2 m hög. Den blommar tidigt men kan blomma om i blygsam skala senare under sommaren. Svarta nypon.
Gunnel Ö
Åsa, mälardalen zon 2
25-05-2006, 10:10
Ser inga bilder i inlägget bara rutor med röda kryss men jag antar att det är bilderna på den vita rosen som finns i ditt album.
Min första tanke när jag såg bilderna var Nevada men den stämmer inte med beskrivningen den rosgruppen som har svarta nypon är pimpinellrosor och Nevada är ingen pimpinellros och har inga svarta nypon.
Jag kollade på Rosenpostens hermsida och den pimpinellrosen som jag tyckte var mest lik din ros var Totenvikrose (=Totenvik) härdig till svensk zon 8 och blir runt 2m hög.
gunnelö
25-05-2006, 10:58
Hm vad hände med bilderna de fanns ju där förut. Jag provar igen.
Men du har rätt det är den vita rosen i mitt album. Tack för svaret. jag kollar upp rosen du föreslår.

Gunnel
gunnelö
25-05-2006, 11:08
Jag tror du har rätt! Den är verkligen mycket lik och att det är en pimpinellros är jag ganska säker på. Vad roligt att äntligen få veta!! Härdigheten stämmer också bra. Vi har tagit med denna ros från nordvärmland.
Jag har aldrig hört talas om Totenvik. Är det någon som har den eller vet mer om den?
Tack igen Åsa!
Gunnel
kerstin z5-6
25-05-2006, 11:20
Jag tror att det även kan vara Rosa pimpinellifolia (alba) Plena
Midsommarros , Findlands vita ros-vissa år remonterar den och nyponen är svarta

En pimpinell är det definitivt:)
gunnelö
25-05-2006, 11:41
Ja nu har jag suttit en stund och jämfört med just Finlands vita och läst om den och Totenvik. Jag har ju sett Finlands vita ett antal gånger i verkligheten och inte tyckt att vår är helt lik den förut. Men det är svårt att se utifrån bilder.
Totenvik lär vara en klon av Finlands vita. Jag tycker vår är mkt lik T och eftersom jag antar att den kommer från Totenvik i Norge och vår ros är hämtad från nordvärmland lutar jag lite åt den. Det som gör mig tveksam är att den kan ha en svagt rosa ton. Det har inte vår utan den är helt gräddvit.
Kerstin har du Totenvik eller vet något om den?
Gunnel
kerstin z5-6
25-05-2006, 15:00
Nej inte än , men det kan mycket väl vara den -Finlands vita här uppe finns i rosaton , vita dubbla dubbeldubbla enkla osv -den har muterat ggr flera, o funnits länge ...
Men Totenvik är en lika bra gissning återkommer när jag fått ett ex av den planterat bredvid min vita o jämfört nypon taggar o blad
SannaLasso
25-05-2006, 15:19
Det måste ju vara "Gunnels Ros" !
gunnelö
29-05-2006, 06:36
CITAT (SannaLasso @ 25-05-2006, 16:19)
Det måste ju vara "Gunnels Ros" !

Kanske det kanske!
Och tack Åsa och Kerstin för hjälpen. Jag återkommer så småningom med två andra sorter jag nte heller lyckats identifiera. Måste bara ha bättre bilder först.
Gunne
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.