Full version: Portlak
Fru fet
Jag gjorde en sökning och såg att några av er odlat denna bladgrönsak - men ingen redovisade några resultat tongue.gif . Är den lättodlad? God att äta? En påse råkade slinka med då jag köpte frön bara för att den hade så roligt namn på engelska , purslane. Tacksam för era erfarenheter!
Åsa, mälardalen zon 2
Trädgårdsportlak har jag odlat, några plantor per år (dock inte detta år). Direktsådd har aldrig funkat för mig så jag har förkultiverat inomhus runt april och sedan satt ut plantor. Lite syrliga blad men goda i liten mängd har varit ganska lättodlad och går ju även att ha som dekorativ växt.
Fru fet
Hm. Jag petade ner frön direkt i jorden idag, får väl se hur det går då. unsure.gif
Maria73
Jag odlade portlak förra året, direktsådde i slutet av maj och det funkad bra, fick en enorm skörd!
Gurkan
Maria73 ... var bor du och var kommer dina frön ifrån ?

Hur använde du din skörd ? Några tips på hur man äter den ?

Jag har frön från Örtagården.com som jag inte hunnit så än ... kanske idé att så ändå.

Jag tycker våren borde vara lite längre öht. ... härom veckan klagade man på att vintern aldrig ville ta slut ... nästa vecka är det sommar.
Gaia
Det är svårt att hitta recept på portlak. Man kan ju äta den som den är, men jag brukar göra en egenhändigt komponerad soppa på den.

Två rejäla knippen portlak
1 hönsbuljongtärning
1 dl vitt vin
4 dl vatten
1 1/2 msk mjöl
1 msk smör
1 dl mellangrädde
peppar och salt

Koka portlaken mjuka i vitt vin och buljong. Häll det i en mixer tillsammans med 1 1/2 msk mjöl och 1 msk smör. Mixa.
Häll tillbaka i kastrullen och tillsätt grädden och sjud några minuter.
Christoffer
Mycket lätt att odla och nästan alla fröna grodde.
Tillhör dock inte mina favoritgrönsaker. unsure.gif
Ninni
Trädgårdsportlak innehåller en massa omega-3 fetter. Nyttiga alltså (fast enligt mitt tycke inte så goda). Kanske kan man blanda dem i lasagne eller gryta? Fast jag vet inte vad som händer med de nyttiga omega-3 fetterna när den kokas.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon