Jag undrar om jag kan plantera ut mitt bonsai träd som är en japansk blodlönn och om det klarar sig lika bra som ett icke bonsai ute hela året ?
MVH Jenny
mari_tres
26-05-2006, 09:38
Det borde den göra om japanska blodlönn är härdig hos dig i sin vanliga form. (fast de är väl härdiga överallt, eller???) Däremot kommer den att börja växa om den får mer utrymme för rötterna, så vill du fortsätta att ha den liten så får du sätta den trångt!! Sen är det väl så att man inte ska vinterförvara utonhusträd inne, de behöver nog sin vintervila i låg temp. Det är iallafall vad jag tror... Sen får man väl skydda trädet mot hungriga rådjur (om sådana finns) och stark vintersol bland annat.
Och så ska jag väl säga välkommen hit!! Och hoppas att du ska trivas... =)
Biggan_
26-05-2006, 12:22
Jag hälsar dej också välkommen hit! Japansk blodlönn är lite känslig för väder och vind och måste stå lite skyddat. Du skrev inte var nånstans i landet du bor, men i Skåne kan man i allafall klara den. Om det går att övervintra en bonsaiodlad Japansk blodlönn utomhus kanske är mera tveksamt eftersom rötterna inte går på djupet. Men om du sätter den i en stor kruka och har den ute över sommaren och sedan tar in den över vintern (svalt o ljust) första året så kanske den har större chans sedan att övervintra ute sedan i ett skyddat läge om du bor i en zon som den klarar sig i.
kristerh
26-05-2006, 14:34
Jag tror det beror på vilken sorts blodlönn du har, är den köpt kan det vara någon slags asiatisk sak som inte tål vårt klimat jag brukar jordslå min bonsailönn, men det är en vanlig sak jag köpt i plantskola, och det går alldeles utmärkt i zon 2-3. krister
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.