|
kooh-i-noor
25-05-2006, 11:30
Mina plantor växer som bara den, och blommar gör de också. Eftersom jag har dem i kruka och har tänkt ha dem i min inglasade balkong resten av sommaren behöver jag pollinera dem själv. Tydligen kan man bara lägga in en honblomma i hanblomman, så sköter det sig självt... Men hur ser man skillnad på hon- och hanblommor??
Eva 33c
25-05-2006, 14:31
Du menar väl tvärtom, lägga hanblomman i honblomman? Honblomman måste ju sitta kvar på växten för att utveckla frukt. Du ser skilnad lätt, honblomman har en liten "mini-frukt" från början. Sker ingen befruktning gulnar den och trillar av. Ofta får man en massa hanblommor först så misströsta inte om du inte sett några honblommor än.
Åsa, mälardalen zon 2
25-05-2006, 15:37
Honblomma  Även ståndare och pistill ser olika ut, honblomman har pistill och hanblomman ståndare. Honblomma med pistill  Hanblomma med ståndare  Ståndare full av frömjöl  Dutta frömjölet på pistillen så sker en befruktning
kooh-i-noor
26-05-2006, 09:21
Perfekt! Tusen tack Nu väntar jag bara på honblommorna...
Och sen när du har pollinerat klart så kan du plocka av hanblommorna och fritera dom - himla gott
Hoppla, det här kände jag inte till. Jag sådde squash för någon vecka sen och inte sjutton vet jag om det blir hanplantor eller honplantor eller både och. Vad tror ni? Får man frön för både hona och hane i en vanlig fröpåse?
Åsa, mälardalen zon 2
26-05-2006, 23:29
Squash är tvåkönad så man får han och honblommor på samma planta, honblommorna brukar dock kräva att det är lite varmare så därför får man ofta vänta ett tag på dem.
kooh-i-noor
28-05-2006, 10:36
CITAT (Gaia @ 26-05-2006, 16:22) Och sen när du har pollinerat klart så kan du plocka av hanblommorna och fritera dom - himla gott  Hurdå? Bara som det låter - i kokande olja? Eller med smet
andersen
28-05-2006, 13:26
CITAT (kooh-i-noor @ 28-05-2006, 11:36) CITAT (Gaia @ 26-05-2006, 16:22) Och sen när du har pollinerat klart så kan du plocka av hanblommorna och fritera dom - himla gott  Hurdå? Bara som det låter - i kokande olja? Eller med smet  fritera blommor
CITAT (kooh-i-noor @ 28-05-2006, 11:36) CITAT (Gaia @ 26-05-2006, 16:22) Och sen när du har pollinerat klart så kan du plocka av hanblommorna och fritera dom - himla gott  Hurdå? Bara som det låter - i kokande olja? Eller med smet  Jag lärde mig i Italien att fritera med smet. Det tycker jag blir det godaste. Där äter man det som tillbehör till en biff t ex, fantastiskt gott!
Blir det alltså inga frukter om man inte hjälper hanbloman till honblomman??
CITAT (Ammari @ 28-05-2006, 20:00) Blir det alltså inga frukter om man inte hjälper hanbloman till honblomman?? :unsure: Jodå, frågeställningen i den här tråden gällde plantering i kruka på inglasad balkong. Squash på friland fixar det där med hjälp av humlor och bin
Ok, puh! Sicken tur. Jag odlar mina i pallkragar så då torde det ju gå bra  Första året för squash och pumpa i år.
Då har du mycket roligt framför dig Squash ger så riklig skörd och man kan laga till så mycket gott av den.
Whiskuchi
29-05-2006, 14:54
CITAT (Gaia @ 28-05-2006, 22:45) ...och man kan laga till så mycket gott av den. Till exempel den här pajen *pushar lite för eget gammalt inlägg som blev helt responslöst*
Har kopierat och sparat receptet
Nu blommar squashen! Tänk om det kunde bli nån sommar nån gång så jag kan sätta ut dem i pallkragen också. Annars får jag väl hoppa in och ställa upp som professor i konstgjord befruktning för grönsaker!
Christa
07-06-2006, 07:07
Jag brukar pollinera mina sguash på friland också eftersom de annars har blivit konstiga. Har funderat mycket på det och tänkt fråga om det. Om jag inte pollinerar dem verkar det som om det funkar av sig självt efter ett tag men inte i början. Då har sguashämnena antingen ruttnat och trillat av eller så har det blivit sguash där halva är tjock och halva är lika tunn som ämnet. Eftersom jag inte har så många plantor så har jag ofta tröttnat på att det inte blir något och börjat pollinera själv. Kan det vara så att det tar ett tag innan humlor och bin har hittat plantorna?
Jag tar nog det säkra före det osäkra i så fall och hjälper dem lite på traven. Imorgon har jag tänkt sätta ut dem i pallkragen om det är fint väder. Sen får de ha fiberduk på sig ett tag. Jag skördade förresten min första rädisa igår. Den var jättegod!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|