Full version: Passionsfrukt
Kittykat
Jag har ett par passionsfruktsplantor (jag stoppade ner några kärnor från en frukt i jorden) på fönsterbrädan, ca en meter långa numera.

Är det någon som vet hur man får frukt på dem så småningom, om dte är möjligt i ett vanligt studentrum?

Katarina
Lady Hamilton
Utan att veta vilken sort du har så kan jag bara svara "generellt"
"Passionsfrukt " brukar gilla sol o värme på sommaren (gärna utomhus) bara man kommer i håg och vattnar. På vintern önskar de få ha det lite svalare (kanske i ett fönster) men ändå ljust. Då drar man ner på vattningen rejält och plantan "vilar" Sedan till våren brukar den börja växa igen och kan då blomma. För att få frukt behöver blommorna pollineras det kan man hjälpa till med genom att använda en liten mjuk pensel.
Jag hade en passionsfrukts planta som jag hade köpt i en butik. Den växte och frodades. Rankorna blev över 6m långa (hade den i en vinterträdgård)
Men jag fick aldrig min att blomma. Troligtvis hade jag den lite för mörkt placerad. Eller då var det som jag har läst att vissa sorter blir inte äldre än 3-4 år och min planta dog på det 3:e årert som jag ägde den.
operfekt
jag har en passionsblomma som är köpt på ica, den blommar MINST en gång i månaden, jag tror den trivs i mitt söderfönster minsann biggrin.gif
just nu har den 7 knoppar, varav den har blommat på två, den blommar ju bara ngn dag med varje knopp..
Maggan H
CITAT (Kittykat @ 25-05-2006, 13:43)
Jag har ett par passionsfruktsplantor (jag stoppade ner några kärnor från en frukt i jorden) på fönsterbrädan, ca en meter långa numera.

Är det någon som vet hur man får frukt på dem så småningom, om dte är möjligt i ett vanligt studentrum?

Katarina

Och jag har sått P.Alata och de står ju absolut stilla i växten, är bara 1 dm höga, har fått ett par omgångar nya blad. Vad ska jag göra för att sätta fart på dom? Alla är lika små, står i växthuset, kanske kräver den varmare nätter än det är nu? unsure.gif
IceCube
CITAT (operfekt @ 25-05-2006, 20:24)
jag har en passionsblomma som är köpt på ica, den blommar MINST en gång i månaden, jag tror den trivs i mitt söderfönster minsann biggrin.gif
just nu har den 7 knoppar, varav den har blommat på två, den blommar ju bara ngn dag med varje knopp..

Är inte passionsblomma och passionsfrukt helt olika saker? unsure.gif
Emser
Icacube>> Det är samma sak. Passionsblomma får passionsfrukter! Enkelt va?
Åsa, mälardalen zon 2
Det beror ju på hur man ser det. Den blå passionsblomman som säljs som krukväxt på ex. ICA är odlas för blommornas skull och ger ingen ätlig frukt. De som ger ätlig frukt är andra arter av passionsblomma, men allihopa hör de till passionsblommesläktet .
Emma_
Och de passionsfrukter man köper kommer från passiflora edulis. smile.gif

Emma
Emma
CITAT (Margareta Hansson @ 26-05-2006, 16:19)
CITAT (Kittykat @ 25-05-2006, 13:43)

Katarina

Och jag har sått P.Alata och de står ju absolut stilla i växten, är bara 1 dm höga, har fått ett par omgångar nya blad. Vad ska jag göra för att sätta fart på dom? Alla är lika små, står i växthuset, kanske kräver den varmare nätter än det är nu? unsure.gif

Margaretha: Har du många p. alata?
Om du har det, är du intresserad av ett byte med någon annan passiflora?
På min hemsida kan du se vilka jag har. Jag kan nog ta sticklingar av de flesta.
Hälsningar Emma
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon