Den här knoppen fann jag i en trädgård nära mig. Nån som ser vad det är?
Åsa, mälardalen zon 2
25-05-2006, 21:30
Det enda jag kommer på så här på kvällen är väl att om jag inte minns fel så är väl valnöt luden i början fast jag skulle vilja kunna se de gamla bladärren för de är ju ganska så karakteristiska för valnöt. Vanlig valnöt brukar dock inte vara sådär silvrig men med tanke på att det är zon 4 skulle det ju kunna vara någon av de härdigare sorterna.
De gamla bladärren på valnöt ser ut som en glad gubbe tycker jag.
http://www.science.siu.edu/plant-biology/P...JuglansCin2.jpg
Det är inte valnöt. Jag har ett par mandschuriska och dom går i grått och rött när dom bryter.
Eva 33c
27-05-2006, 20:34
Jag gissar på en Maackia amurensis. Min ser ut så där just nu, de nya bladen ser ut som små silverbollar innan de vecklar ut sig.
Nej, det är inte Maackia. Jag kan säga att ursprunget är inte svenskt.
Slut på gissningar verkar det som. Rätt svar är sibiriskt korkträd.
Nej jegi, jag planterade både ett sibiriskt korkträd (phellodendron amurense) och en maackia amurensis för två år sen och följde deras utveckling mycket noga tills det tyvärr var dags att flytta i juli förra året. Och jag kan säga helt tvärsäkert: Det där är inget korkträd utan en maackia amurensis.
Din första bild visar bladutspringet, silvrigt och dunigt. Det är en av de saker som maackia amurensis är mest känt för. Korkträdets löv, däremot, är friskt gröna från början och inte duniga.
Ett annan sak är de stora hyllena som sitter kvar nedanför de unga bladen och ger en fingervisning om hur stora knopparna var. Så ser det ut på maackia men inte på korkträdet, för det har ganska små bladknoppar.
På din andra bild har bladen slagit ut mer. Småbladen hänger ännu och ser bleka ut. Just som på maackia i det här stadiet - kvardröjande silvrighet blandat med svag grönfärg ger bladen ett blekt, nästan litet sjukt utseende.
Korkträdets småblad står däremot rätt utåt sidorna ända från början, fast små och smala. Och som sagt friskt gröna.
Vidare är barken på unga maackior slät, ganska blank och brungrön. Ett korkträd i den där storleken har betydligt ljusare bark, litet gråbeige skulle jag beskriva den som, och inte alls blank.
Slutligen växtsättet. Korkträd växer vanligen ända från början som riktiga kronträd med en upprätt stam och ganska trubbiga grenvinklar (även om de senare ganska ofta delar upp sig på flera huvudstammar från rätt låg höjd, 1 - 2 meter).
Maackian har spetsigare grenvinklar och tendens till flerstammighet ända nerifrån. Svårt att se i den åldern om den ska bli ett träd eller en stor buske. Som på din andra bild.
Den här sammanblandningen kan kanske ha med deras vetenskapliga namn att göra. Artnamnen är ju så lika: amurensis resp. amurense (båda kommer från Amurdalen på gränsen mellan Sibirien och norra Kina). Men jag vet att jag inte blandade ihop mina plantor, för andra året fick min maackia några små plymer med vita blommor i juli - medan korkträd får oansenliga gul-grön-vita blommor på senvåren eller försommaren.
Hoppsan! Ta mig jäsiken ser det inte ut som jag blivit blåst. Det är nämligen mitt eget träd det handlar om. Levererad med en prydlig lapp där det står Phellodendron amurense.
Nu när jag tittar lite noggrannare på nätet så ser bladen annorlunda ut än vad jag minns dem. Jag har i o f s inte sett några andra bilder av skottbrytning än mina egna, men allt talar för att du har rätt.
Det ska handlarn få veta och rabatt på min nästa beställning av korkträd ska jag ha.
Eva utses också som segrare i gissningstävlingen.
Och nu hittade jag bilder på en Maackia som bryter och visst är det en sån jag har!
Jag gick ut och kollade på min lilla maackia amurensis och visst ser bladutspringet ut som på din bild.
Fin bild var det också!
Japp, visst är det en Maackia! Så här ser min Maackia ut idag:
närbild 1,
närbild 2,
närbild 3,
Det mesta i trädgården har nu en skir vårgrönska - utom Maackian - den spricker senare än de övriga träden och skimrar i silvergrått i stället för ljusgrönt.
Bild i helfigur
Saken är biff. I ärlighetens namn har jag varit lite nyfiken på en sån här Maackia.
Fast stå kvar på korkträdets plats kommer den inte att få.
CITAT (jegi @ 30-05-2006, 10:38)
Fast stå kvar på korkträdets plats kommer den inte att få.
Nej, en maackia fyller väl inte direkt platsen för ett korkträd...
Du känner till att korkträd kan bli väldigt breda? Uppåt 20 eller t o m 25 meter i vissa fall!
25 meter bred!!?
Du skämtar? Hur högt skulle det då vara? 100 m?
I o f s så kanske jag sett nån ek med den bredden, men de bilder av korkträd jag sett har inte vuxit på det viset.
CITAT (jegi @ 30-05-2006, 20:37)
25 meter bred!!?
Du skämtar? Hur högt skulle det då vara? 100 m?
Att ett träd har stor bredd behöver inte betyda att det är högt med, hittade en del bilder på Google där det tydligt framgår att det handlar om ett bredväxande träd, bl.a. denna:
Bild och denna:
vinterbild
thomaswahlqvist
30-05-2006, 21:13
Självklart skall du ha en Phellodendron om du är sugen, jag var sugen själv för en tid sedan, men kom på andra tankar.
Självklart ska jag ett och jag har redan satt min handlare på att leta.
Några 25 meter handlar det hur som helst knappast om här uppe utan det är nog i en mer naturlig biotop.
Fast om det tar sig bra kan det nog vara klokt att hålla det enstammigt en bit upp. Att flerstammiga kan dra iväg åt sidorna kan man ju tänka sig.
Hur som helst är det ett förbaskat vackert träd.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.