Full version: rosor
marie68
Har ett gäng Swanny rosor (32 st) som inte vill i år. Bor i Mälardalen och har haft dessa i 6 år. De har kommit fint varje år men i år är det bara enstaka grenar som visar tecken på liv.
Kan jag gödsla dessa krakar som vanligt eller finns det risk att det blir för "mycket" och varför blev det så här? Vet inte att jag gjort annorlunda i år än tidigare år unsure.gif
Kajsa
Välkommen till Odla biggrin.gif
32 st Swany, klart du måste göra allt innan du gräver upp. Låt hela sommaren gå innan du ger upp och planterar nytt. Om du köper kogödsel i påse behöver du inte vara rädd att det blir för mycket, lägg ordentligt runt alla rosor, vattna torra perioder. Så är det bara hålla tummarna. Swany är ju en zon 4 ros, ganska tuff, jag har själv bara ett ex.
Men den är känslig för mjöldagg, har du haft problem med det ?
marie68
Har inte haft problem med mjöldagg alls på rosorna bara på riddarsporrarna i rabatten intill. Det är en gammal sort som tydligen är känslig. Har egen koskit Tror du det är tuffare än köpes? Kan inte fatta vad som tagit åt rosorna. Två visar inga tecken på liv alls idagsläget!
Index_67
Mina var också så där ,där det var lite pinnar och såg jättetråkiga ut , men faktiskt så fick vi en skopa med kogödsel av grannen och det blev direkt skillnad ,jag vattnade rikligt också så jag tror att det är bättre än påsgödsel. Jag har bara 10 st men det fungerade iallafall för mig. smile.gif smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon