Pernilla & Lars
Hej!

Vi ska anlägga en ny rabatt på framsidan av vår tomt där vi har sol till halvskugga. Rabatten kommer att vara c:a 4 meter lång och 1 1/2 meter bred.

I dag så sluttar marken väldigt så vi kommer att anlägga en mur i bakkant så att rabatten blir "jämnhög".

Nu till vårt problem!
Jag skulle vilja ha följande blommor & nu undrar jag om det är möjligt eller ej då vi bor i Danmark/Uppsala.

Pionen Festiva Maxima,
Rosen Mozar som jag såg i någons album och blev helkär i alternativ Rosen Nostalgie (som jag för övrigt såg i samma fantastiska album :-)
I framkant skulle vi kunna tänka oss någon rödbrun Alunrot och eller någon funkia sort.

Tacksam för alla tips och råd då jag är nybörjare på detta och inte kan så värst mycket ännu. wub.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Odlar inte alla de växterna men pioner borde inte vara några problem i Uppsalatrakten och inte hosta eller alunrot heller.

Mozart är härdig till zon 4 så den borde gå bra den med den blommar på årsskotten så även om den fryser ner så brukar den blomma under större delen av sommaren-hösten. Nostalgie är något känsligare härdig till zon 3 enl. rosenposten men är det ett skyddat läge så kan det vara lägre zon i trädgården än vad som står på zonkartan. (Glöm inte att plantera ner rosorna djupt så okuleringsstället hamnar runt 10-15cm under jordytan.)

Är det något mer utsatt läge på rabatten och du vill ha en något härdigare ros är Robin Hood ganska lik Mozart och den är härdig till zon 5.
Pernilla & Lars
Tack Åsa för svar!

Jag pratade med Kjell Eriksson igår (författaren som hade Ulva Handelsträdgård förut) och han sa att min tänkta rabatt med Festiva Maxima och Mozart skulle funka bra. Däremot så är jag en aning rådvill vad jag ska sätta i framkant.

Det ska ju vara något snyggt men ändå ganska "neutralt" då jag inte vill konkurera ut varken Mozart eller Festiva som kommer att bli hedersgäster.
Kjell föreslog någon limegrön Funkía, kanske, kanske inte :-)

Skulle bli glad om jag kunde få några härliga tips på det.

TACK!!!
Anki V
På min nyinköpta Nostalgie så stod det z4 (5) på etiketten.

Jag hoppas verkligen att den läst och förstått laugh.gif

/Anki
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon