Linsa
..TRÅKIGT!!! Glad i hågen tänkte jag idag plantera om en planta,citrontimjan,som jag inhandlade igår..När jag kom hem med plantan satte jag de på diskbnken i en pplastpåse för att plantera om den dagen efter.. När jag idag kom hem och skulle göra så upptäcker jag att det kryper 2 st vingbeklädda "myror" på köksbänken..Tittar i påsen och förstår var de kommer ifrån,USCH vad trist!!! Jag som var så glad över min nya planta!!! wacko.gif Jag tar fram min pyrex och sprayar lätt ner i påsen och får förutom dessa vingbeklädda långsmala kryp syn på massor av små,runda eller lite droppformade svarta små saker på många många av bladen.... GGGGGGGGGGGGGGrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr

Kan detta vara Trips?? Har aldrig sett det tidigare men har slått upp bilder på dem,på mina ser jag iofs inge vita ränder men de ser ut som små flygande myror..som tassar runt..

Vad gör man?? Tänkte ha den ihop med alla mina andra kryddväxter i ett inglasat varmt uterum,men man kanske ska kasta växten helt enkelt?? har ingen erfarenhet så jag kan inte bedömma faran..

Vad hade ni gjort?? vore jättetacksam för svar!!
Lady Hamilton
Om jag var dig så skulle jag gå tillbaka med plantan och kräva pengarna tillbaka mad.gif
andersen
Det är väll bara att ställa den ute,så sköter naturen om det.

Fast nu ser jag att du har sprutat pyrex på den, då är det väll bara att kasta den i vilket fall som helst, jag skulle alldrig äta av den efter giftsprutning.
Linsa
wacko.gif Jo,den fick en dusch med vatten + litegranna pyrex i,vad jag har hört från flera andra skulle inte pyrex vara jättegiftigt men vad vet jag.. Plantan var fullkomligt fylld av små svarta pyttedjur,nästan ett på varje blad och tänk så många små blad en timjan kan ha!!? uörk! Har nu gett bort den till någon som kan ha den ute,själv borh jag ju i lägenhet och har bara inglasad balkong..så där sprack din ide andersen..men nu e den i annan trädgård så jag slipper reta mig på att den var full av djur..
lillgull
Oroa dig inte för att äta av plantan (om du verkligen vill kämpa och behålla den). Pyrex försvinner efter ett tag av sig själv säger de på min trädgårdshandel ( Ellagårdsträdgård, Täby) Enligt dom så avdunstar pyrex efter några veckor så du kan lugnt skörda av den sedan. Jag har själv ätit av pyrexbesprutade plommon (sprutade i juni- skördade och åt i sen augusti) och jag mår prima och plommonen var goda.

Hur mycket grönsaker äter vi inte från affärerna som förmodligen e besprutade med dubbelt så starka besprutningsmedel ute i Europas jordbruk, eller för den delen här i Sveriges jordbruk... Vi tar de billigaste tomaterna som ser röda och fina ut (odlade i Spanien- vad vet vi vad som har sprutats över dom.?
Dessutom undrar jag vad ovanstående olyckskorpar tror att de använder på
t ex Coop trädgård eller på vanliga trädgårdshandlar när de får ohyra som sprider sig mellan plantbäddarna??? Tror ni de bara låter växterna dö? Neee! De använder pyrex-lösning eller pyrethrum-preparat, t.ex. Pyrex-N som de bekämpar, besprutar ohyran med.
Men det syns ju inte när man sen köper plantan. Eller hur smile.gif...
Vill man ha garanterat besprutningsfria växter är det säkrast att köpa ekologiskt odlade växter, eller odla själv.
Nog med pyrex-filosoferandet från mig..

Men jag håller egentligen med någon här ovan som sa att DU borde gå tillbaka med plantan dit där du har köpt den. Det är det bästa alternativet.
De måste väl nästan ersätta den eller ge dig en planta av en annan sort efter en så kort tid? Risken om du tar samma sort igen från samma trädgårdshandel är väl att även den plantan har ohyran..? wacko.gif
lillgull
oh.. såg just att du givit bort plantan Linsan.. Hoppas vederbörande person delar med sig lite av eventuell skörd sen!? smile.gif Och bättre lycka med nästa timjan! De e så gott och luktar så härligt!
Hälsn..
/Lillgull
Frida H
Jag skulle defenitivt gått tillbaka till affären med plantan o krävt ersättning o lite extra för besväret jag haft. mad.gif
Linsa
Jo,jag borde lämnat tillbaks den igen men jag vart så suuur och ville inte gräma mig mer över den.. Men jag ska inte handla fler i den butiken iallafall.. sleep.gif Tack för era svar förresten!! Pyrex tycker jag verkar bra att ta till i de fall jag inte har tid eller möjlighet att klämma och pilla..Förstår att en del både här & där är emot "gifter" men som sagt så har jag inte alltid tid att gå och klämma förhand,då funkar det bra för mig att ge en liten dusch med utblandad pyrex.Man vill ju ändå kunna njuta av sin lilla odling,det e ju det som e meningen!! Igår plockade jag förresten 10 nyckelpigor under vår skogspromenix som jag sen "planterade ut" i mina växter..Haha,ni skulle sett; precis ALLA flög direkt upp på rutorna i den gassande solen och brydde sig inte det minsta om alla fina blad&plantor som dom kunde sitta på!! Katterna innanför balkongen blrv som galna av at inte få vara där ute och jaga.....Idag när jag tittade så hade de flesta hittat sin plats i ett videtäd så där fanns kanske något att smaska på som inte mitt ögan kan se?? Några har visst rymt ut genom en av rutorna som stod lite på glänt.. Får se om dom som e kvar hittar nån mat smile.gif
lillgull
Fint med nyckelpiggor i planteringen! smile.gif Det måste jag också pröva!
Apropå biologisk bekämpning så Jag har lockat till mig 5 st koltrastfamiljer som bor i holkar runt om i vår trädgård. Jag matar med fågelfrö och döda sniglar på fågelbordet. De älskar det...Usch.. Läbbigt men samtidigt bra! smile.gif

Det enda jag ville säga dig eg, va att du kan visst käka sånt du har sprutat med pyrex...Bara du väntar några veckor efter sista sprutningen..! Sen kan man ju faktiskt skölja av det man skördar och tar in för att äta. Både för att bli av med det ena och det andra som man kanske inte vill ha i maten..
andersen
CITAT (lillgull @ 02-06-2006, 13:39)
Fint med nyckelpiggor i planteringen! smile.gif Det måste jag också pröva!
Apropå biologisk bekämpning så Jag har lockat till mig 5 st koltrastfamiljer som bor i holkar runt om i vår trädgård. Jag matar med fågelfrö och döda sniglar på fågelbordet. De älskar det...Usch.. Läbbigt men samtidigt bra! smile.gif

Det enda jag ville säga dig eg, va att du kan visst käka sånt du har sprutat med pyrex...Bara du väntar några veckor efter sista sprutningen..! Sen kan man ju faktiskt skölja av det man skördar och tar in för att äta. Både för att bli av med det ena och det andra som man kanske inte vill ha i maten..

pyrex
lillgull
Är inte pyrex varuinformatinsbladets varningar endast avsedda outspädd produkt? Om man nu skulle spruta sina växter med outspädd pyrex xkulle de kanske inte överleva...
Samma symptom skulle man säkert få av outspädd såpa om man nu skulle få i sig det smile.gif.. Kräkningar och illamående.
andersen
varuinformationsbladet är till för att läsa innan man använder produkten, så är det alltid med varuinformationsblad.
Linsa
Andersen, då du verkar tycka att en planta sprayad med vatten+pyrex är fullkomligt oanvändbar skulle det vara bra om du kan förklara lite bättre hur du då menar..? Vad jag har förstått har flertalet besprutningsmedel en karenstid som varierar,men menar du att du aldrig någonsin skulle äta av en planta som någon gång varit besprutad??
andersen
CITAT (Linsa @ 05-06-2006, 12:49)
Andersen, då du verkar tycka att en planta sprayad med vatten+pyrex är fullkomligt oanvändbar skulle det vara bra om du kan förklara lite bättre hur du då menar..? Vad jag har förstått har flertalet besprutningsmedel en karenstid som varierar,men menar du att du aldrig någonsin skulle äta av en planta som någon gång varit besprutad??

Jag menar att man skall använda sig av försiktighetsprincipen, och då tycker jag att ej att man skall ha gifter på det man äter, jag skulle aldrig komma på tanken att med vetskapen att det har varit gift på maten, att tex bjuda min dotter på den maten.

Men jag skall väll tala om att jag är kanske är för försiktig, men tycker nog att det har visat sig flera gånger att besprutningsmedel, är giftigare än vad det är sakt ifrån början, och det finns för det mesta andra bättre allternativ.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon