I dag fick jag komma hem från sjukhuset, där dom tror att jag har en sprucken & inkapslad blindtarm.
Är det någon som vet något om sånt här? Hittar inget på nätet och orkade inte fråga läkarna.
Helen i Piteå Zon 5
25-05-2006, 19:57
usch då, stackar du

Hoppas du blir kry fort och inte har ont... Sköt om dig! /Helen
linda-maria
25-05-2006, 23:34
Hej!
Kan tänka mig att din blindtarm spruckit, men att kroppen kapslat in den som en reaktion på inflammationen, troligtvis med bindväv/ärrvävnad. Kroppen löser det på egen hand, men antar att du fick antibiotika med dig hem?
Linda
Tack för svar.
Det var ju en väldigt smart reaktion (antar jag)!? Varför kapslas den inte in på alla?
Ja, jag äter två olika antibiotika nu.
linda-maria
26-05-2006, 07:10
God morgon!
Om man har en sprucken blindtarm med rejäl spridning av var i bukhålan är det ett livshotande tillstånd och då opererar man akut, men om man har en begränsad spridning av var, det ligger kanske bara runt tarmen, då kan kroppen själv ta hand om det och den inflammerade blindtarmen självläker. Att du får antibiotika är för att inte riskera infektion i bukhålan, en hjälp på traven så att din kropp kan läka utan operation.
Sen bildas det då ärrvävnad så att din blindtarm blir"inkapslad". Den får vara kvar.
Jag tror man resonerar som så att kan man undvika en operation så gör man det, alla ingrepp är förenade med olika risker, kanske inte i det akuta skedet alltid utan senare i livet.
Linda
Tack snälla för snabbt och klokt svar.

(antar att du jobbar i vården)
linda-maria
26-05-2006, 19:01
Varsågod!
Ja men inom medicin.
Linda
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.