Trädgårdsmannen
13-05-2003, 08:02
Gurkorna är nu omskolade men hur skall man stödja dem/binda upp dem så att dom växer på rätt sätt? Jag behöver dessutom kunna flytta krukorna så någon fast uppsättning är inte att föredra.
Kan dom stå innanför en till hälften inglasad balkong i västerläge i zon 1?
Samma fråga gäller tomat...
Inger GMT
13-05-2003, 08:21
Willab säljer tomatspiraler . Jag tycker att de fungerar mycket bra även till gurkor.
Hälsningar Inger
Trädgårdsmannen
13-05-2003, 08:51
Skall gurka alltid växa på höjden som de gör om man använder ditt tips med tomatspiral? Har för mig att man även kan ha gurka i drivbänk och då lär dom ju växa runt-runt på jordytan?
Vår balkong är ju bara inglasad från golvet upp till ca 1,20 i höjd - vad händer när gurkan har klättrat upp dit och får vind på sig?
Kan man ha dem i drivbänk överhuvudtaget? Bör man lägga någonting på jordytan så att gurkorna inte kommer i kontakt med jorden? Halm? Tidningar?
Jag kör ner en tvåmeters bambukäpp i tomatkrukorna och binder upp plantorna vid dem. Har alltid funkat hos mej och inga problem med att flytta krukorna.
Trädgårdsmannen
13-05-2003, 10:02
Hur stor kruka bör man ha per tomat/gurkplanta?
Åsa, mälardalen zon 2
13-05-2003, 10:14
15-20 liter brukar vara lagom. Är det dvärgtomat som ex. Tiny Tim brukar det gå bra med mindre kruka/hink.
Jag använder murarhinkar. Eftersom de är svarta drar de till sig mer värme och det vill tomaterna ha. Jag har aldrig odlat gurka så om de vill ha lika varm jord som tomaterna kan jag inte uttala mej om.
Moss!
Har använt armeringsnät, som klätterstöd för gurkorna. Det kan klippas i mindre delar.
Eftersom jag inte har några gardinder i köksfönstret, brukar jag sätta någon gurkväxt, som snabbt täcker ytan och gör att ljuset silar in

Har funderat på det där med "gurklist", det verkar spännande
Charlåtta i Skogås
digitalkarin
13-05-2003, 22:13
Hinkar... Måste man skära hål i botten då?
Jag borrade ett par dräneringshål i botten på hinkarna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.