Mimsan
Hej!
Jag har grävt undan grästuvor idag så ländryggen värker! Till sommaren bygger vi hus på vår tomt men en del av tomten påverkas inte av bygget så där fixar jag en del. Det är en mycket svagt sluttande bergskam som delar övre och nedre trädgårdsdelen. Bredvid en trappa som förenar delarna med varandra (fallhöjd en dryg halvmeter) så tänkte jag anlägga köksträdgård på bergskammen, med lite kryddor och ev. jordgubbar. I liten skala alltså...
Bergskammen var täckt främst med gräs och det har jag tagit bort. Jag ville se hur mycket berget sluttade, det sluttar inte alls så mycket. Min fråga är: Jag behöver mura upp någon slags stenkant så att jorden håller sig kvar i landet. Kan jag ta vanlig sten och murbruk till det? Kan jag mura direkt på berget? Vad händer med dräneringen då? Ska man lämna hål? Hur djupt bör jordlagret vara sedan? Räcker 30 cm? hur kommer jag undan mördarsniglarna?
Svara gärna om ni har tips!
Mimmi
kristerh
Du kan gjuta direkt på berget, antingen med stenar eller bara betong, gör små dräneringshål i betongen så det inte blir någon vattensamling i planteringen, gör de några cm upp i kanten som du murar, du kan ju tex sätta in små plaströr i den våta cementen, ta bort dem innan betongen torkat helt.
kanske någon annan kan svara på hur mycket jord som behövs till odlingen, men jag skulle nog ha ett minst 35 cm tjockt lager.
till mördarsniglarna rekommenderar jag snigelpelletsarna, vad de nu heter
wink.gif finns i alla stormarknader och trädgårdsbutiker.
krister
Mimsan
Tack för svaret!
Ja, jag ska försöka få till det med fina stenar direkt på berget! Kan man ta gammal trädgårdsslang som dräneringsrör? Eller ska dom vara tunnare än så? Hur tätt sätter man dom på ett ungefär tror du?

Mvh,
Mimsan
Hannele
Tja, ingen hit att ständigt vattna en jordgubbsodling på ett berg?
Jag skulle ta vara på det som trivs och kanske växer där redan.
Olika sedum, taklök, fetknopp, mossflox..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon