Margaretha
Nu har jag hittat den igen. Några små halvt uppätna blad, som jag hade glömt var de skulle finnas. Förra året visste jag var mina rosa salvior fanns. De stod på parad i kanten av en rabatt. Trodde jag. Men de kom aldrig upp!
Så småningom hittade jag några förskrämda små blad, som jag fick att bli fler genom att sätta en genomskinlig kruka över och strö Snigelfritt runt om. För att de skulle få växa till sig fick de tillbringa sommaren i en kruka och de t.o.m. blommade.
När hösten kom fick de sin plats i en annan rabatt, och först häromdagen såg jag dem igen. Jag har flera sorter blå och blålila salvior och de får vara i fred. Så jag begriper inte vad det är för speciellt med de här! De måste smaka speciellt gott.

En ny räddningsaktion har satts in, men jag hoppas kunna behålla dem i rabatten!
Någon som har liknande erfarenheter?
unsure.gif unsure.gif unsure.gif
hellen99
Den smakar säkert bra!! tongue.gif
En av mina Hoyor gillar sniglarna bättre än de andra, brukar strö ut snigelgift runt de som är mest utsatta, då klarar de sig bättre! smile.gif
Margaretha
Troligen är den en delikatess! Men mördarsniglar har vi knappt sett i år. Hittade EN stor igår. Däremot har vi gott om snäckor i olika färger. De kanske också kan vara skyldiga.
Men irriterande är det! sad.gif
hellen99
Vi har aldrig haft mördarsniglar i vår trädgård, men jag har en arbetskamrat som fick gräva upp hela sin trädgård till slut och byta all jord för att minimera sniglarna! Hon hade massor! unsure.gif
Margaretha
Men hjälper det verkligen att byta jord? De kan ju komma från grannarna! unsure.gif
hellen99
Nej det hjälper inte, men nu är de mer på sin vakt och motar Olle i grind så att säga.
Innan de visste vad mördarsniglar var trodde de i sin enfald att de var vanliga skogssniglar och brydde sig därför inte särskilt mycket.
Helt plötsligt var de invaderade och då var det försent, de hade så mycket sniglar att hon sa att de badade i dem, hon orkade till slut inte med denna jakt varje kväll, det var hundratals bara på någon timma som de var tvugna att ta hand om!:wacko:
Så till slut, för att minimera sniglarna och äggen så grävde de bort den gamla jorden och la dit ny och ny gräsmatta!
Men de måste hela tiden hålla efter sniglarna men nu är de långt ifrån så mååånga!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon