Full version: Extrahylla
linlin
Det här handlar väl egentligen inte om "trädgårdsbygge", men iallfall något åt det hållet. unsure.gif

Jag undrar om någon har en idé eller kanske en egen lösning på hur man skulle kunna hänga upp ett hyllplan tvärs över ett fönster.
... jag bor i lägenhet och börjar få svårt att få plats med alla ljusslukare.wub.gif

Det är ganska breda fönster... vill dessutom kunna öppna dem emellanåt.

mvh
Linda smile.gif
RibesRubusVitis
Har samma problem själv i ett söderburspråk med tre fönster i vinkel, som alla öppnas inåt. Om man skruvar konsoler i själva fönsterbågen, skulle hyllplanen gå emot den tjocka väggen när fönstret öppnas. Men uppe under taket finns en kornisch, avsedd att hänga gardiner i. Funderar på en persiennliknande konstruktion med hyllor som hänger i starka, breda textilband. Eller kanske gammaldags kedjor. Det skulle gunga, men ändå…
Anna Maria
Hej!
Om du kan öppna fönstren eller ej hänger väl på om de går inåt eller utåt... i alla fall med mina mängder krukor på hyllorna orkar man inte flytta bort alla krukor även om hyllplanen ligger lösa, som mina gör. Jag har satt upp trähyllor, plankor, med vanliga konsoller från IKEA. I köket har jag glashyllor, beställda från glasmästare, och där har jag fina järnkonsoller från Indiska. Fast när trängseln var som värst innan jag fick växthuset klart hade jag FYRA hyllor i köksfönstren: jag tog tegelstenar på högkant och byggde i tre våningar med trähyllor liggande på de upprättstående tegelstenarna. Inte så stabilt kanske men det gick bra trots vilda barn i kökssoffa framför fönstret! Man såg inte mycket ut men alla växter mådde fint. Sen plockade jag ner hylla för hylla i takt med att allt fick flytta ut.

Maria utanför Enköping
Biggan_
Här är lite förslag
Hur fästa en extrahylla i fönstret
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon