Full version: Sommarblommor....
Kristina zon 3
Hej

Har letat efter hängande perenner, men det verkar ju inte finnas något direkt. I stället får det nog bli sommarblommor. Någon av er som har förslag på vad det finns för hängande. Ja, en del känner jag väl till men gissar att flera av dem trivs bäst lådor och krukor. Jag har en mur där jag tänkt att det ska välla ned blommor. Finns det dessutom några doftande sommarblommor, så är det ju ännu bättre? Sedan är det väl det där med frosten att tänka på. Funderade på att ta vanliga genomskinliga plasfickor, sprätta upp och göra en strut av. Tror ni det kan räcka för att de ska klara eventuella frostnätter.

Kristina
Åsa, mälardalen zon 2
Är det inte enklare att köpa en fiberduk och slänga över växterna vid risk för frost?? Plastfickor som görs om till strut låter krångligare då måste man ju fästa varje strut väl så att den inte blåser bort, fiberduken kan täcka en stor yta och man behöver bara fästa den på några ställen (hörnen + ev. sidor ifall det är en stor duk).

Hängande perenner finns ex. penningblad, silverarv, den där rosa perenna hängande brudslöjan (Gypsophila) vad den nu hette (hade den vid förra huser tror det var Rosenschleier den hette som sortnamn), citrontimjan.

Hängande icke härdiga sommarblommor finns det flera: hängfuchsior, hängpelargoner, rabatteternell, snöflinga, hängbegonia, bidens, femtunga, hängpetunia, duvnäbb (Lotus), Plectranthus, husarknappar, hängverbena.
Kristina zon 3
Hej Åsa.

Hängande brudslöja har jag aldrig hört talas om, det ska jag leta efter. Visst har du rätt i det där med fiberduken. Men jag har inte (kommer inte) att ha mina sommarblommor samlade. Hade tänkt mig att stoppa ned dem lite överallt där det är hål. Så småningom hoppas jag fylla alla platser med perenner, men det blir lite häftigt dyrt att göra det på en gång, har ju också lärt mig härifrån att efter något år har perennerna vuxit så mycket att man kan dela dem.

Bidens, femtunga, duvnäbb (Lotus), Plectranthus. Dessa blommor har jag ingen aning om hur de ser ut, någon som vet var jag kan hitta bilder?

Bortsett från att det blir en del jobb med strutarna av plast, tror ni det är lika effektivt som fiberduk? eller ska jag tillverka strutar av fiberduk wacko.gif Tänkte på en annan sak också. Alla dessa plastaskar som man köper frukt och grönsaker i, borde nog fungera som miniminiväxthus.

Kristina
Åsa, mälardalen zon 2
Bilder på växter går att hitta på blomsterfrämjandets hemsida, sök bland utplanteringsväxterna:

http://www.blomsterframjandet.se/navigerin...ningar/info.asp

Söker du på de svenska namnen så heter Bidens Ampelskära på svenska och Plectranthus heter söderhavsljus (det finns dock flera sorters Plectranthus ex. krukväxten karlbergare och den går också bra att odla som utplanteringsväxt).

Om du nu inte har jättemånga sommarblommor så brukar man kunna skydda dem mot frostnätter genom att sätta en kruka/hink över dem på natten, är det blåsigt kan man sätta en sten på krukan.
Kan man hitta på något sätt att fästa plaststrutarna så borde de skydda mot frost precis som fiberduk. Är det soligt om dagarna bör man nog ta bort strutarna så att det inte blir kokhett under plasten.
Kerstin i Malmö
Plastaskar fungera utmärkt som miniväxthus! Jag använder mest halva pet-flaskor ex när jag sätter sockerärtor och squash. Både växthus och skydd mot kyla!

Om du nu ska göra strutar tror jag inte riktigt på iden med plastfickor, det känns lite rangligt. Varför inte göra av gamla tidningar? Det blir ju stabilt och du ska ju bara använda dom på natten så då gör det inget om det blir mörkt.

Kerstin
Kristina zon 3
PETFLASKOR!!!!!!!! Självklart, varför tänkte jag inte på det blink.gif Oerhört dumt att försöka uppfinna hjulet igen. Så petflaskor och armeringsjärn får det bli.

Kristina
Kerstin i Malmö
Det är väl så ibland att vissa självklarheter ser man inte... Numera köps ju en del läsk på icke returpetflaskor och då är det utmärkt. Även att offra andra för dom kan ju återanvändas i många år! Mycket stabila är dom också. Glöm bara inte lufthålen i bottendelen!

Men du kan tro att jag får många frågor om vad det är jag har i landet... I en större stad är det tydligen inte så vanligt med köksträdgård och vår häck har ännu ej växt till sig så det är full insyn, på gott och ont!

Kerstin
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon