|
Hej Har en del i trädgården som jag inte vet vad de heter. Hjälp mig med detta snälla odla! mvh Ciczi  Olvon av något slag?  Ormbunke men vad?  Myrtentry? Eller?  Vad är detta?  Är detta höstaster?
den första är en cotoneaster, kan inte specifiera bättre tyvärr...  den andra ser ut som renfana den tredje kan vara krypoxbär den fjärde ser ut som riddarsporre mvh zazu
Tror inte att den första är en cotoneaster. Bladet är så himla stora på min och dessutom lite vita på undersidan. Tror att det är en rynkolvon men är inte säker.
mvh Ciczi
p.s fler förslag??
Åsa, mälardalen zon 2
26-05-2006, 10:30
Jag tycker den första ser ut som rynkolvon jag med, vi har såna på jobbet och de ser exakt ut sådär.
+ trean har lite för långsmala blad för att vara en Cotoneaster tycker jag + med tanke på att det är zon 1 är myrtentry en ganska trolig kandidat.
hellen99
26-05-2006, 11:06
4:an ser ut som min Kinesiska riddarsporre, har underbart blåa blommor! Den sista ser ut som höstaster eller gullris!
Har aldrig sett bild fyra blomma så jag vet inte om det är riddarsporre men jag tycker att det verkar konstigt.
mvh Ciczi
Biggan_
26-05-2006, 13:29
Min doftolvon ser ut precis som på bild nr 1, är för övrigt full med knoppar nu, och den sprider en underbar väldoft omkring sej när den har slagit ut. Nr 4 ser ut som riddarsporre.
hellen99
26-05-2006, 13:30
Apropå bild 4. Var ut och kollade på min kinesiska riddarsporre och den kan vi nog avskriva, den har gracilare blad! Det är mer likt den vanliga riddarsporren!
Åsa, mälardalen zon 2
26-05-2006, 14:02
CITAT (Birgitta P @ 26-05-2006, 15:29) Min doftolvon ser ut precis som på bild nr 1, är för övrigt full med knoppar nu, och den sprider en underbar väldoft omkring sej när den har slagit ut. Nr 4 ser ut som riddarsporre. Tror inte det är luktolvon/doftolvon du har ifall det ser ut som på bild 1, Viburnum carlesii (=luktolvon) har ganska runda blad, och det har inte olvonet på bild 1.
Gloriana
26-05-2006, 14:08
Bild nr 2 ser ut som rosenkrage, tapppat det latinska namnet tyvärr (är bara inne och äter en banan och ska sen ut och rensa och gödsla igen, pust!).
Biggan_
26-05-2006, 14:29
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,26-05-2006, 15:02) CITAT (Birgitta P @ 26-05-2006, 15:29) Min doftolvon ser ut precis som på bild nr 1, är för övrigt full med knoppar nu, och den sprider en underbar väldoft omkring sej när den har slagit ut. Nr 4 ser ut som riddarsporre. Tror inte det är luktolvon/doftolvon du har ifall det ser ut som på bild 1, Viburnum carlesii (=luktolvon) har ganska runda blad, och det har inte olvonet på bild 1. Nä, du har rätt Åsa! Bladen på min är sträva och inte så avlånga. Var ute och tog ett foto nu, och så här ser min doftolvon ut.
Bild 2 är nog ingen rosenkrage tyvärr. Vill ha det till en ormbunke av något slag men vilken?
Övriga kan säkert stämma... Men bild 2?
Någon??
Ciczi
2:an, kan det månne vara körvel?
Jag har precis flyttat till en ny trädgård så jag kan inte gå ut och kolla på mina gamla plantor...men åbrodd är en växt som jag också tänker på när jag ser 2:an...
Tja alla förslag är bra! Vet faktiskt inte hur vare sig körvel eller åbrodd ser ut så...? Ciczi
Madeleine1
27-05-2006, 12:39
Jag tycker att 4:an ser ut som någon näva...
netaave
27-05-2006, 16:32
Visst är trean en näva och fyran är så lika mina lila höstastrar.
Du menar att 4:an är en näva och 5:an är så lika dina höstastrar? ÄR det inte så neta?
Ciczi
Index_67
27-05-2006, 18:04
Fyran är en näva - jag har en utanför dörren som ser likadan ut .
CITAT (ciczi @ 27-05-2006, 13:34) Tja alla förslag är bra! Vet faktiskt inte hur vare sig körvel eller åbrodd ser ut så...? Ciczi Glöm det där med åbrodd, för det är det inte! Jag googlade och kom då ihåg hur åbrodd ser ut:  Och så här ser spansk körvel ut:
1:an är rynkolvon, som någon föreslog.
2:an tror jag inte är någon ormbunke eller annat som har föreslagits utan honungsört, alias honungsfacelia, phacelia tanacetifolia - en ettårig gröngödslingsväxt med lila blommor som är bra på att dra till sig humlor och bin och på att fröså sig.
3:an håller jag med om ser ut som myrtentry.
4:an håller jag visserligen med om att den skulle kunna vara en näva, i så fall någon av de större, men jag tror faktiskt att jag hellre sätter mina pengar på de som föreslår vanlig (ej kinesisk) riddarsporre.
5 - inte en aning.
Madeleine1
29-05-2006, 16:31
Jag ger mig nog på 4:an. När jag tittar närmare ser den nog mer ut som en Riddarsporre än Näva. Du har möjligtvis inga nya bilder på den efter helgen, Ciczi?  Börjar det bildas några antydningar till blomknoppar?
Ska se om jag kan ta lite nya bilder på den efter helgen.
Ingo, Jag vill minnas att 2:an är en perenn historia men jag är inte säker,
mvh Ciczi
CITAT (ciczi @ 29-05-2006, 21:11) Ingo, Jag vill minnas att 2:an är en perenn historia men jag är inte säker Ja, är den perenn är det ju ingen honungsfacelia. Fast...eftersom den är bra på att fröa sig kanske man kan tro att den är perenn, för att den kommer igen hela tiden? (Har litet svårt att släppa det för att bladen är så fruktansvärt lika..!  )
Ska ut och fota lite igen och se om det finns några andra kännetecken
mvh Ciczi
Piccante
30-05-2006, 21:05
CITAT (ciczi @ 30-05-2006, 21:06) Ska ut och fota lite igen och se om det finns några andra kännetecken
mvh Ciczi Bra idé att kolla efter andra kännetecken. Det ges många olika förslag på vad bild 4 är för något, riddarsporrar eller nävor verkar de flesta tro på. Jag vet att man kan förväxla smörbollar och skogsnäva om man bara ser på bladen, för de har rätt lika bladform. Men där finns ett knep, smörbollar (borde gälla riddarsporrar oxå) är släta medan nävor är ludna på stammen. kolla efter det! Tyvär är ingen regel 100%ig för stormhatt är lite finluden (så det finns ludna ranunkelväxter oxå) men nävor är nog mer ludna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|