Gloriana
I år har jag slagit till och ska odla annat än blommor. Jag har därför gjort i ordning några pallkragar för att odla i - himla praktiskt. Eftersom jag varit nyfiken på att odla i kombinationen sand och gräs så har jag gjort ett experiment. En pallkrage innehåller vanlig jord/koskit och en pallkrage innehåller sand. Jag har sått lite olika sorter men rädisor har jag sått i båda kragarna. Rädisorna i jordkragen växer som tusan och ser hur fina ut som helst. Rädisorna i sandkragen ser om inte anemiska ut så i alla fall inte lika superkäcka ut som jordkragerädisorna. Och ja, jag har varit nogrann med vattningen. Trots att jag sådde samtidigt i båda kragarna är jordkragerädisorna betydligt större. Jag har lagt på gräsklipp i sandkragen, utan att kväva uppkomna plantor, men det händer inte mycket inte.
Jag eftelyser alla erfarenheter av detta sätt att odla då det borde funka! smile.gif
Gabi
Jag har testat morötter och rädisor på samma sätt som du. Jag tycker att rädisorna blir bättre i jord men att morötterna blir 100% bättre i sand. En tanke är att rädisor behöver mkt vatten för att inte bli beska (?) och i sand rinner vattnet igenom snabbare. Vet inte, men så tyckte jag iallafall. Nu har jag för avsikt att göra Åkerstedt-blandning och plantera mina pellisar i detta. Får se hur det blir...

Gabi
Gloriana
Tack Gabi för dina erfarenheter. rolleyes.gif

Jag vill veta mera!
Lady Hamilton
Jag odlar potatis och morötter i sand+gräsklipp med mycket gott resultat.
Jag har även prövat "Åkerstedt-blandningen" till mina krukväxter............
jag gjorde en rejäl "laddning" med hjälp av en cementblandare. Själva "jorden" var det inget fel på smile.gif Krukväxterna växte så det "knakade" hela sommaren ute. Men tyvärr så fick jag med en hel del daggmask i krukorna på hösten. ohmy.gif Och det klarade jag bara inte av........
utan jag fick lov att byta ut all jord....................
Gloriana
Men daggmaskarna är ju trädgårdsälskaren, ja hela världens bästa vän! Om jag fick daggmask i mina krukor skulle jag bli jätteglad wub.gif

Fast jag vet att det finns folk som inte fixar maskar. En av mina bästa vänner hatar allt vad småkryp heter och dödar dem saklöst. Jag försöker hejda henne ibland med att säga att de där krypen tar död på dumma kryp så de kanske kan få leva.

Okej, morötter och potatis och krukor går bra. Tyvärr har jag ingen cementblandare (får nog sätta upp en på önskelistan då den är bra att ha när man blandar allt möjligt till trädgården). Har någon odlat annat med bra eller mindre bra resultat?
Gloriana
Jag är glad för svaren jag fått av Gabi och Hamilton men nog finns det fler som odlar i sand?? Hittills kan jag inte säga att jag är imponerad. Rädisorna jag sådde i jordbädden är färdiga för skörd nästa vecka. Rädisorna i sandbädden vet jag inte när de blir klara. De är ynkligt små. Inget av det jag sått i sandbädden är direkt imponerande. Så jag behöver era erfarenheter här på Odla!

Tack på förhand rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon