Full version: änglatrumpeterna
malin72
grannen beställde trumpeter från odla..ni vet 3 pack.... smile.gif
nu är det så att hon har haft dom ca 2 veckor, planterade ner dom i krukor.... men dom tappar blad..vad händer????? sad.gif
dom har stått ute hela tiden
vad ska vi göra för att rädda dom
titti49zon6
Kanske för kallt och för blött o blåsigt wub.gif
Ta in dom ett tag så tror jag att dom tar sig, det är annars naturligt att dom tappar en del blad
Åsa, mälardalen zon 2
Har de varit utomhus om natten också så kan det vara kyla så himla många plusgrader har det inte varit vissa nätter här i stockholmstrakten det bör nog vara minst +7-10 grader för änglatrumpeter. +Var de inte avhärdade innan de ställdes ut var chocken desto större för växterna.Så länge stammen är grön och fin så lär det komma nya blad.

Jag skulle dock föreslå att de får flytta in ett tag om nätterna åtminstone,
vissa nätter verkar bli kalla härframöver, på SMHI:s hemsida förutspår de att det kommer att bara vara +2grader på natten till tisdag i nynäshamn.
malin72
tror ni inte att dom mår dåligt av att komma in nu och sen ut igen unsure.gif unsure.gif jag tar en bild på dom så får ni se sen vad ni tror sad.gif
malin72
nu ska vi se jag tycker nog inte att det var någon större fara men har ju sagt att jag ska hjälpa henne...

och den andra
http://www.odla.nu/album/data/malin72/full...4729_p49034.jpg

och den sista
http://www.odla.nu/album/data/malin72/full...4729_p49033.jpg

vad ska hon göra nu då?? jag har aldrig ägt någon själv så jag vet inget unsure.gif
kerstin z5-6
Så långe det inte går under nollan så är det oK ute
malin72
tack!!! smile.gif är det något annat hon ska göra eller inte göra kan ju inte något själv hur tyckte du att dom såg ut
kommer dom att klara sig
unsure.gif
Sollan
Änglar är rätt tålmodiga... Hade tre som fick spinn och tappade alla blad. Behandlade dem och efter ca 2 veckor hade det kommit nya blad.
De är dock känsliga för blåst, bladen trasas sönder. Stora krukor och massor av näring gillar de.
Alexander-VG-zon3
min änglatrumpet har varit nere vid +4c men då var den avhärdad jag skulle inte sätta ut dne föräns det blev +10c på natten för ny miljön kan väl den få ha bättre temp än runt 0c . så sätt ut dom vid +10c på natten om dte håller sig sen på hösten kan dom tåla ner till 0c även stora etablerade exemplar klara frost
Katti med torpet
Min stora Ängel fick flytta utomhus för några veckor sedan, dvs ut i stooora krukan = inte längre flyttbar om det blir kallt.
Och kallt blev det, -2!
Toppbladen och en del blommor frös och föll av men jag ser redan att det kommer nytt så jag är inte speciellt orolig.
Alltså, mycket troligt att det är kylan (plötsligt tempförändring) som är orsak till bladavfallet men den klarar sig. När den är så liten finns ju dock ingen orsak att inte flytta den till bästa läge vilket väl lär vara runt +10, speciellt som den kanske inte är ordentligt avhärdad.
Carex
apropå det med stora krukor, man ska kruka upp försiktigt och i flera steg så att hon inte drämmer till med femtioliterskrukan direkt när plantorna knappt är mer än sticklingar. Kan planteras direkt i köpekogödsel om inte någon sagt det tidigare.
malin72
carex!!! japp vi köpte krukor men inga stora för det hade jag snappat upp att det skulle öka med tiden.... men gödsel nja det vet jag inte ska dom ha kogödsel???? om inte vad går annars bra????

Tack för alla svaren wub.gif wub.gif
Whiskuchi
CITAT (Carex @ 28-05-2006, 13:22)
apropå det med stora krukor, man ska kruka upp försiktigt och i flera steg så att hon inte drämmer till med femtioliterskrukan direkt när plantorna knappt är mer än sticklingar. Kan planteras direkt i köpekogödsel om inte någon sagt det tidigare.

Vad händer om man drämmer till med stora krukan direkt? (För det gjorde jag *hihi*) wink.gif
kerstin z5-6
de ruttnar om man är för snäll med vatten ...o har för stora krukor -gäller alla växter
Whiskuchi
CITAT (kerstin z5-6 @ 28-05-2006, 17:57)
...o har för stora krukor -gäller alla växter

De som sätter sina änglar på friland då? Där snackar vi stooooooora möjligheter att sträcka ut rötterna.
Eva 33c
Jorden på friland torkar upp på ett helt annat sätt än jorden i en kruka. Det går att sätta små plantor i stor kruka men då bör man inte vattna så hela krukans jord blir blöt utan bara runt själva växten. Så gör man ju när man vattnar plantor på friland utan att tänka särskilt på det. rolleyes.gif
Pinglan
vad vill dom ha för gödsel???
och vad är fel för dom?? unsure.gif ska man ställa in dom nu under natten när det är "frostvarning" unsure.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Pinglan @ 29-05-2006, 18:26)
vad vill dom ha för gödsel???
och vad är fel för dom?? unsure.gif ska man ställa in dom nu under natten när det är "frostvarning" unsure.gif

visar dom frostvarning ska du ju inte ställe ut den under den sämsta natten . utan du kan lämna ute dne på natten när dom 1-3första nätterna ligger på +10c sen där efter under säsången å redan efter dom första nätterna kuna klara ner till +4c även ner till 0c . även till hösten komemr dne kunna klara frost om den är stor å etablerad wub.gif
Pinglan
ok så dom ska inte vara ute på natten alls nu???
då har jag gjort lite fel för dom har blivit avhärdade i några veckor så jag trodde att dom kan vara ute nattetid unsure.gif men inte när det ska vara frost....
men vad ska man gödsla med???????? sad.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Pinglan @ 29-05-2006, 18:48)
ok så dom ska inte vara ute på natten alls nu???
då har jag gjort lite fel för dom har blivit avhärdade i några veckor så jag trodde att dom kan vara ute nattetid unsure.gif men inte när det ska vara frost....
men vad ska man gödsla med???????? sad.gif

har du avhärdat dom nu så kan du ha dom ute helt på natten wub.gif
om natttempen dom första nätterna är på 10c bara för att göra det så bra som möligt men som i natt varanar dom för frost just dne natten behöver den inte va ute wub.gif alltså denna natten undantag frostvarning ha den inte ute . sen natten därpå kan du lämna den ute om dte inte blerf mer frost . även senare kommer den eventuellt klara frost men inte just dom första veckan,dagarna wub.gif
kerstin z5-6
Jag tror det är rätt lugnt nu -mina har varit ute mot södervägg i en vecka , men med fiberduk framför o runt om -utifall frost hotar
Pinglan
hm är det någon som kan säga mig vad jag ska gödsla dom med så dom blir stora och fina??? unsure.gif unsure.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (kerstin z5-6 @ 29-05-2006, 19:08)
Jag tror det är rätt lugnt nu -mina har varit ute mot södervägg i en vecka , men med fiberduk framför o runt om -utifall frost hotar

jo det är lugnt wub.gif
dom klara det men som första natt kankse dte inte är så roligt för växten med markfrost å en temp på 1-4c . där finns änglatrumpeter som klara ner till -12c som i usa går ha med skydd åretom som en frilandsväxt . men jag tänkte mest på växten bästa att inte direkt ha det för kallt wub.gif
för annars så klara dom det och även större klara det bättre
kerstin z5-6
De är inte kinkiga , blåkorn , flytande blomsternäring , kodynga , vad du har , ofta o mycket undertillväxtsäsongen , mindre mitt i sommaren -då sätter de lättare knoppar -mer igen efter knoppsättning smile.gif
malin72
åh tack för svaren ska tala om det för grannen ang gödslingen wub.gif
Pinglan
Tack för era jättebra svar laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon