Full version: Hosta/Funkia
Humlan
Hej
Jag har precis köpt in 2 st Hosta/Funkia. Tycker dom om skuggigt läge eller vill dom ha sol?
Glenn
CITAT (Humlan @ 26-05-2006, 17:33)
Den ideala platsen är i en lätt skuggig, inte alltför torr plats, gärna vid skyddande träd och buskar som inte har ytliga rötter som suger åt sig all fuktighet för egen del eller som annars konkurrerar om utrymmet.

Kolla länken så ser du lite mer smile.gif

Kolla här
hellen99
Om du har en skuggig plats är Funkia den perfekta växten! Men den gillar även att stå i sol!
Humlan
Tack för svaren !

Jag ska nog inte plantera dom i rabatten mot söderväggen. Det får bli på en plats med lite mer skugga.
Alexander-VG-zon3
jag harmina i väst,öst så det klara dom med . men du ska någ inte ha dom i söder om där inte är nåt annat som ger skugga men nord,öst,väst funkar
Ewa L
Generellt sett kan man säga att ju mer vitt de har på bladen, desto ljusare vill de stå.
Ex.vis Blåfunkian (Hosta tardiana 'Halcyon') har jag i nästan totalskugga. Medan Brokfunkian (Hosta undulata 'Albomarginata') får sol flera timmar per dag.
Killensomvillhagrönafingrar
Jag fick en rejäl planta med hosta som jag jordfäste tillfälligt i en pallkrage.

Kan man plantera om den och dela på den nu eller är det dödsdömt?
Ingo
Jag har delat och flyttat hostor - närmare bestämt doftfunkia (hosta plantaginea) - och det klarade de galant med ett minimum av omvårdnad trots att jag fick med ganska litet av rötterna p g a att jag inte kunde gräva så mycket av hänsyn till andra växter.

Apropå ljust och mörkt har jag haft 'albomarginata' som frodats våldsamt i en nordostrabatt helt utan direkt sol, så jag tror att de har ett rätt brett spektrum för vad de klarar.
Ewa L
CITAT (Ingo @ 29-05-2006, 14:36)
Apropå ljust och mörkt har jag haft 'albomarginata' som frodats våldsamt i en nordostrabatt helt utan direkt sol, så jag tror att de har ett rätt brett spektrum för vad de klarar.

Absolut klarar de det. Personligen tycker jag också att de gör sig som bäst där det är mörkt. Det vita på bladen lyser i mörkret.

Att de ev. blommar sämre där tycker jag är ovidkommande. Det är väl inte direkt för blomningen som de köps.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon