Fru fet
Jag skall byta en av växterna i barr-rabatten vid ytterdörren - den har gjort sitt (förvuxen och fult bränd av vårsolen). Nu vill jag ha tips om en ersättare! Det står tre buskar i rabatten nu, en hög (tror att det är någonslags tuja), en mellan (som jag inte vet vad det är, men den är väldigt stickig) och sen den låga som jag nu vill byta. Jag har små, runda stenar som marktäckare. Kravet är att den skall vara liten och nätt samt låg (och snygg förstås). Läget är rakt väster, zon 2-3. Buskarna far lite illa om vintern pga snöras från taket.

Och hur planterar man en barrväxt? Skall man jordförbättra och gödsla innan? Jag kan mycket litet om barrväxter känner jag! rolleyes.gif
tone
Om du har problem med snöras där kanske du ska välja någon perenn istället, som vissnar ner och inte skadas. Det kan dessutom lätta upp en barrplantering.
Åsa, mälardalen zon 2
En igelkottsgran (Picea glauca 'Echiniformis') kanske passar den blir bara en liten kudde, växer mycket sakta, höjden efter 10år brukar anges som 0,5m.

Vill man ha något större så finns det kuddgran (Picea abies 'TOMPA'), fågelbogran (Picea abies 'NIDIFORMIS'), dvärgklotgran (Picea abies 'ALBERTA GLOBE'), liten klottuja (Thuja occidentalis ´TINY TIM`) etc. det finns ganska många dvärgväxande barr och vintergröna växter som kan växa i zon 2-3.
Kolla på trädgårdshusets (i Skarpnäck) hemsida de finns ganska bra sortlistor där som man hittar ifall man klickar på växter och under rubriken små barrväxter hittar man en del + man kan se ungefärliga priser så man vet vilka priser man kan förvänta sig i stockholmstrakten.

Jordförbättring brukar inte skada innan nyplantering vräk på kompost och kogödsel på påse och blanda in det i den befintliga jorden.

Trädgårdshuset i Skarpnäck
Fru fet
Ja de var fina allihopa! wub.gif
Jag får nog åka till Skarpnäck och titta. Tack för tips.
Jag vill inte ha någon perenn i just denna rabatten, det är rätt snyggt med bara barr just där och lite minimalistiskt (något som inte kännetecknar mina andra rabatter laugh.gif) Dessutom är det lättskött och trevligt på vår och höst när inget annat är grönt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon