Full version: Hggmispel
Tjosan
Mina hggmisplar r planterade i var sin rundel p 1 meter i diameter. Ovanp lade jag kompost och hstgdsel. rtt mycket, par centimeter tjockt.
Sg nu att bladen kuperat sig int och spetsen p bladet har torkat in p en del.. Jag har vattnat mycket s det kan det inte vara..
Kan det bero p den massiva gdningen? Jag tog iaf bort all kompost och gdning nu men r nd nyfiken p om symptomen stmmer in p just vergdning och om det isf r krt fr buskarna.
sa, mlardalen zon 2
r vxterna nyplanterade, eller har de sttt p vxtplatsen en lngre tid??

Ett par centimeter lter inte som s mycket gdsel (om det nu inte handlar om mycket, mycket sm hggmisplar) och med tanke p att hstgdsel inte r s starkt tycker inte jag att det lter som vergdning.

Hur r drneringen dr buskarna str (jag tycker det lter som torka nr bladen torkar, men du hade ju vattnat rikligt och fr bltt om rtterna ger samma symptom som fr torrt)
Tjosan
Drneringen r bra. Det r bara grus i backen.. D r det allts fr mycket vattning d.. r hgg srskilt knslig mot det? Jag vattnar mina syrnbuskar lika mycket o de mr toppen.
Sommartorparn
CITAT (Tjosan @ 27-05-2006, 00:52)
Drneringen r bra. Det r bara grus i backen.. D r det allts fr mycket vattning d.. r hgg srskilt knslig mot det? Jag vattnar mina syrnbuskar lika mycket o de mr toppen.

Bara grus i backen? D r det kanske s att det du vattnar rinner rakt ner i grundvattnet. D kanske buskarna lider av torka trots att du vattnat. (Hggmispel sade du att det var? Hgg r nmligen ngot annat) rolleyes.gif Hggmispel r inte speciellt knslig p ngot stt. Trivs i dom flesta jordar, men gillar inte att ha stillastende vatten kring rtterna. Ser det ut som att vattnet inte rinner undan efter du vattnat s fr du gra ngot t det. Men, om du sger att det r bara grus i backen, s verkar det inte speciellt sannolikt.
Tjosan
igr vattnade jag som bara den och ofta... Det blev stora vattenplar ver busken som det tog ett tag fr att rinna igenom.. Men jag ska grva ett hl i rundeln idag fr att se hur bltjorden knns.
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon