Full version: Häggmispel
Tjosan
Mina häggmisplar är planterade i var sin rundel på 1 meter i diameter. Ovanpå lade jag kompost och hästgödsel. rätt mycket, par centimeter tjockt.
Såg nu att bladen kuperat sig inåt och spetsen på bladet har torkat in på en del.. Jag har vattnat mycket så det kan det inte vara..
Kan det bero på den massiva gödningen? Jag tog iaf bort all kompost och gödning nu men är ändå nyfiken på om symptomen stämmer in på just övergödning och om det isf är kört för buskarna.
Åsa, mälardalen zon 2
Är växterna nyplanterade, eller har de stått på växtplatsen en längre tid??

Ett par centimeter låter inte som så mycket gödsel (om det nu inte handlar om mycket, mycket små häggmisplar) och med tanke på att hästgödsel inte är så starkt tycker inte jag att det låter som övergödning.

Hur är dräneringen där buskarna står (jag tycker det låter som torka när bladen torkar, men du hade ju vattnat rikligt och för blött om rötterna ger samma symptom som för torrt)
Tjosan
Dräneringen är bra. Det är bara grus i backen.. Då är det alltså för mycket vattning då.. Är hägg särskilt känslig mot det? Jag vattnar mina syrénbuskar lika mycket o de mår toppen.
Sommartorparn
CITAT (Tjosan @ 27-05-2006, 00:52)
Dräneringen är bra. Det är bara grus i backen.. Då är det alltså för mycket vattning då.. Är hägg särskilt känslig mot det? Jag vattnar mina syrénbuskar lika mycket o de mår toppen.

Bara grus i backen? Då är det kanske så att det du vattnar rinner rakt ner i grundvattnet. Då kanske buskarna lider av torka trots att du vattnat. (Häggmispel sade du att det var? Hägg är nämligen något annat) rolleyes.gif Häggmispel är inte speciellt känslig på något sätt. Trivs i dom flesta jordar, men gillar inte att ha stillastående vatten kring rötterna. Ser det ut som att vattnet inte rinner undan efter du vattnat så får du göra något åt det. Men, om du säger att det är bara grus i backen, så verkar det inte speciellt sannolikt.
Tjosan
igår vattnade jag som bara den och ofta... Det blev stora vattenpölar över busken som det tog ett tag för att rinna igenom.. Men jag ska gräva ett hål i rundeln idag för att se hur blötjorden känns.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon