Rosally
26-05-2006, 21:47
Önskar köpa/få krikon/mirabeller, gula och blå, olika sorter (men ej sura), härdiga zon V. Var kan jag hitta?
Ja med!!!!!! Har letat länge utan framgång......
hnorbeck
01-06-2006, 14:10
Vår famlij har krikon på landet, skjuter mängder med rotskott. Ni kan få köpa rotskott, men jag kommer inte dit förrän i augusti, så det blir höstplantering för er del. Våra krikon är blålila i skalet. De ger en underbar sylt. De är inte särskilt sura utan går bra att äta råa också. Det är en sort som stått där sedan andra halvan av 1700-talet. De verkar vara självfertila, vilket är en stor fördel. Eller möjligen får de "hjälp" av slån som växer intill. Vet inte hur härdiga de är, men de växer bra i zon III.
Vet inte hur man ska göra med frakt/hämtning, men vårt lantställe är i Kinda (inte alltför långt från Kisa och Rimforsa). Kom med förslag!
AndreasBlomquist
05-06-2006, 03:22
Jag har massor, kom o hämta helt gratis fast du får själv gräva!
Billhook
17-08-2010, 00:53
Väcker liv i den här tråden igen! Jag är också ute på jakt efter såväl krikon (Prunus domestica ssp. insititia), tersen (primitivt plommon från norra skåne), sviskon och mirabeller (ej körsbärsplommon).
Är det någon som vet var man kan få tag i plantor av någon av dessa arter/sorter? (Är bosatt i mellersta Halland)
Tacksam för all hjälp!
/Daniel
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.