Sten Ch
Vi vill ha en bra blå druva i växthuset. En med stora, söta, goda bär och som är rimligt lättodlad. Vi har ganska gott om plats, växthuset är 7 meter långt och 3,5 meter högt. Zon 0,5 (söder om Malmö). Någon med erfarenhet som kan tipsa?
cleo
Hej,
Jag har en blå druva som heter "Schyler" som jag köpte förra året och har i en stor kruka i växthuset. Den växte som bara den och har överlevt den kalla vintern. Det blev en liten druvklase på den, men om det blir så skall man genast ta bort den druvan, för det tar för mycket kraft av plantan första året (enligt trädgårsmästaren).

Den kommer fint i år, och har gödslat den i år för första gången med Chrusan.
Så den kan jag rekommender än så länge!! rolleyes.gif rolleyes.gif rolleyes.gif
roos
Jag har en sort som heter Nero, Den har klarat vintern bra i kruka och har kommit igång och växa ordentligt. Satte den förra året så jag har inte fått nån frukt än. Någon som vet nåt om den?
RibesRubusVitis
Om både Nero och Schuyler kan ni läsa på

http://www.wineloverspage.com/wineguest/wgg.html

Se avdelningen om fransk/amerikanska hybrider.
Sten Ch
Tack alla för ert intresse. Jag ska kolla både Nero & Schuyler, jag har en vingård i närheten (Nangijala) som också lär sälja plantor av ett flertal sorter. Ska höra om de har en ranka till mig.
RibesRubusVitis
Ett utmärkt förslag. Jag köpte själv rödvinsdruvan Léon Millot av Murre från Nangijala, som förra månaden presenterade vinodling på Petab i Rydebäck. Har sedan tidigare ett par Rondo, också avsedda för rödvin.
Om du föredrar att konsumera vinet i pillerform, kanske andra sorter kan vara lämpligare.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon