Full version: Jättebalsamin
Merlin
Den har förökat sig smile.gif Jag fick en planta av en bekant förra våren och glömda att ta frön tongue.gif Nu har jag minst 20 småplantor i rabatten! wub.gif Jag visste inte ens vad det var för växt när jag fick den - en riktig doldis i växtvärlden......
Tesla
Jag skulle vilja ha tag på en balsamin men vetinte var de finns att köpa. Eller måste man så dem själv?
/Tesla
virrevarv
Akta bara lite, jag har hört att jättebalsamin kan bli ett ogräs som är svårt att bli av med! Dom tar med lätthet över en rabatt vad jag har hört...
mari_tres
Fast det är ju ett fröogräs och inte ett rotogräs och så är ju fröplantorna som kommer ganska stora så det borde ju gå att hålla efter. Man kan ju även ta bort fröställningarna innan de mognar och sprängs.... tongue.gif
(höll nästan på att göra på mig första gången jag höll i en frökapsel och den vände sig ut och in. den är ju dessutom lite hal så det känns nästan som ett litet djur! laugh.gif )
Fru fet
Liten varning om jättebalsamin..trivs den växer den över alla breddar ohmy.gif . Mamma har en slänt som är helt övervuxen, hon river bort allt varenda synlig planta på våren men efter ett par månader är det lika igen. Ingenting jag skulle introducera i min trädgård om jag inte hade den väldigt avskilt. Men den är ju frodig, och tjusig när den blommar.
mari_tres
Hittad lite bra info här.
Merlin
Oj oj oj och jag som blev så glad ohmy.gif ohmy.gif åt mina fröplantor.....Då ska jag försöka hålla efter dom om det går! Tackar för varningen!
Agneta z5-6
Håller med Fru fet,ett riktigt ogräs men snyggt när det blommar. mad.gif smile.gif
Sollan
Jättebalsamin är mycket lätt att dra upp om de kommer där man inte vill ha dem. Vacker och stilig!
Yin o Yang
Vacker att se på, men uuuuuuj vad den sprider sig tongue.gif . Jag kämpade i flera år med att hålla den stången (fanns i trädgården när jag köpte huset). Nu har jag inga kvar (kan sakna den ibland) smile.gif . Det bästa med den var att den fungerade som regnskydd för humlorna wub.gif . När det regnade flög humlorna in i den stora blomman, vände på sig och satt och tittade ut på regnet smile.gif
Lars-Olof Arvids
Jag kan bara instämma - jättebalsamin är en vacker växt som sprider sig ordentligt. I trädgården vill jag inte ha den, men på ett hygge i närheten har den förvildat sig och finns i massor!

Olle
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon