jali
Det är lite tråkigt när man som nybörjare har en vacker rabatt under en månad av sommaren och den sedan "dör ut".
Jag skulle gärna vilja få lite tips på växter som är vackra i era trädgårdar under lång tid. wub.gif

Jag förstår att man (med tillräckliga kunskaper blink.gif) kan få blomningen hos olika växter att avlösa varandra, men skulle vilja ha några "säkra kort".

/Nybörjare i zon 2-3
Ophelia
Salvia och kantnepeta blommar länge om man klipper bort det överblommande. Spansknävan, silkesnäva och blodnäva ska vara långblommare (finns säkert andra nävor som oxå är det). Solbruden börjar ju i juli någongång och kör på sedan tills frost, likaså flox. Riddarsporre fungerar att klippa ner de överblommande så kommer de igen.

Glöm inte de med vackra bladfärger oxå smile.gif

Ja det är väl några sorter som är fina i rabatter under längre tid. Finns flera.
Ciczi
Tja annars är ju tagetes ett säkert kort också... Mina blommar från 1 maj tills frosten tar dem.
Ringblommor är annars tåliga rackare också och om man har som jag ett större område med dem så blommar de ungefär lika länge som tagetesen.'

Ciczi
Carex
känner mig förpliktigad att påpeka att ringblommor kan bli ett fruktansvärt ogräs om de inte hålls efter, främst tror jag man gör det genom att klippa av vissna blommor så att fröer inte hinner bildas.
Britt zon 3 fi
Alunrot
jali
Tror jag ska komplettera med kantnepeta och nävor....
Hur är det med nävor egentligen. Är Blodnäva en grupp av växter?
Ringblomma kan kanske konkurrera ut kirskålen jag har i en hörna av trädgården??tongue.gif
Sen har jag fått tips om "Finnslide" som långblommare. jag vet att "slide" allmänt har ogräs-varning huh.gif, men hur är det med Finnslide? Någon som har erfarenhet?
Kortis
Fänrikshjärta blommar ju ganska så länge med början i juni(i son 5).
Gillan
Bergklinten blommar precis hela sommaren om du plockar
bort de vissnade blommorna.

Stjärnflockan ( mormors brosch ), blommar också väldigt länge.

Malva blommar länge när den väl börjat.

Ringblommor är ännu ett säkert kort, som flera redan sagt.

Krasse är inte heller helt fel .

Lycka till!
olgak
Flocknäva.

Det finns en artikel på odla om nävor, den kan du läsa.
olgak
Och digitalis blommar om med en lägre stängel om man klipper av den första när den blommat ut. Det upptäckte jag förra sommaren - de var fina hela hösten!

Och så den gamla trotjänaren purpurklätt som börjar blomma sent med illrosa blommor, till frosten.

Det där med bladfärger och former är jättesvårt när man är nybörjare, var det för mig i alla fall. Jag ville BARA ha blommor, inget annat räknades. Det är först nu jag börjar kunna se bladen och uppskatta t.ex. skuggväxter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon