Merlin
Hjälp!!! Mina vita vinbär är hårt ansatta av svarta bladlus. De sitter i jätteklungor kring bladskotten som har typ rullat ihop sig!!! ohmy.gif ohmy.gif ohmy.gif Vad ska jag göra? Kommer skörden att förstöras?
Åsa, mälardalen zon 2
Vinbär brukar klara lusangrepp men man kan ju minska ner antalet löss för att hjälpa växten genom att dra topparna genom fingrarna så klungorna av löss blir mosade.
Karin i Örebro
Hej!

Jag skulle vilja lyfta upp den här tråden lite. Har samma problem men med svarta vinbär. Nästan alla skott är ihoprullade och det sitter fullt med bladlöss i små "bon" inne i toppen.

Finns det någon annan metod än den som redan är beskriven. Gör man mer skada än nytta om man klipper bort hela toppen? Som tur är har myrorna hittat dit och har kalas på lössen, men de hinner inte med att ta alla.

Karin
KURT
CITAT (Karin i Örebro @ 24-05-2007, 13:27) *
Hej!

Jag skulle vilja lyfta upp den här tråden lite. Har samma problem men med svarta vinbär. Nästan alla skott är ihoprullade och det sitter fullt med bladlöss i små "bon" inne i toppen.

Finns det någon annan metod än den som redan är beskriven. Gör man mer skada än nytta om man klipper bort hela toppen? Som tur är har myrorna hittat dit och har kalas på lössen, men de hinner inte med att ta alla.

Karin

1. Man bör inte klippa av topparna eftersom vinbärsbusken skjuter nya skott då, och det kommer att se hemskt ut!

2. Myrorna "kalasar" INTE på bladlössen. Myrorna använder bladlössen som boskap och mjölkar dem på sockerlösning. Myrorna skyddar också bladlössen. Så kan du få bort myrorna så blir det också mycket lättare att bli av med bladlössen!
Karin i Örebro
Där ser man! Kluriga rackare de där myrorna. Är det fram med såpsprutan som gäller då, eller finns det bättre sätt?

Karin
buffy
Jag har en fläderbuske som varje år ansätts av klungor av svarta bladlöss kring alla nya skott. Jag har de senaste åren torkat bort bladlössklungorna med sk. babyservetter. Hittills har det räckt med en "behandling" per säsong.

I år verkar det vara mycket gott om bladlöss. (Och myror. Och mördarsniglar.)
Ciczi
CITAT (buffy @ 25-05-2007, 07:48) *
Jag har en fläderbuske som varje år ansätts av klungor av svarta bladlöss kring alla nya skott. Jag har de senaste åren torkat bort bladlössklungorna med sk. babyservetter. Hittills har det räckt med en "behandling" per säsong.

I år verkar det vara mycket gott om bladlöss. (Och myror. Och mördarsniglar.)

Babyservetter, intressant... kanske fungerar det här med?

Ciczi
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon